[Politik] HJORT FREDERIKSEN HAR BRUDT TAVSHEDSPLIGT

Oda Johannessen oda.johannessen at gmail.com
Fre Jan 14 13:38:00 CET 2022

 <https://www.dr.dk/nyheder/politik> POLITIK

Claus Hjort Frederiksen er sigtet for at have delt statshemmeligheder

Politiet har sigtet den tidligere forsvarsminister for at have videregivet
fortrolige oplysninger.

(ARKIV) Claus Hjort Frederiksen (V) under møde i Folketingssalen, som
indledes med en udvidet partilederdebat, på Christiansborg tirsdag den 13.
april 2021. Den tidligere finansminister Claus Hjort Frederiksen (V)
genopstiller ikke til næste Folketingsvalg. Hans kone er blevet alvorligt
syg, oplyser han på Facebook. Det skriver Ritzau, fredag den 7. januar
2022.. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix) (Foto: Mads Claus
Rasmussen © Ritzau Scanpix)

LÆS OP

ORDBOG

TEKST

AF

 <mailto:nisn at dr.dk> Nicolas S. Nielsen

34 MIN. SIDENOPDATERET 3 MIN. SIDEN

https://www.dr.dk/nyheder/politik/claus-hjort-frederiksen-er-sigtet-have-del
t-statshemmeligheder

Tidligere forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen er sigtet for at have
brudt sin tavshedspligt og videregivet statshemmeligheder.

Det bekræfter han selv i en kortfattet pressemeddelelse udsendt af Venstre.

Den tidligere forsvarsminister har ved flere lejligheder bekræftet, at
Danmark og USA samarbejder om at tappe data fra kabler.

- Jeg kan bekræfte, jeg er sigtet efter straffelovens paragraf 109 for at
have overtrådt grænserne for min ytringsfrihed. Jeg har ytret mig som
Folketingsmedlem om en politisk sag, og jeg har ikke yderligere at tilføje
for nuværende.

- Men jeg kunne aldrig drømme om at foretage mig noget, som kunne gøre skade
på Danmark eller Danmarks interesser, siger Claus Hjort Frederiksen i en
pressemeddelelse.

Det fremgår imidlertid ikke af pressemeddelelsen, hvilke fortrolige
oplysninger han er sigtet for at røbe.

Ifølge DR's oplysninger fik Claus Hjort Frederiksen beskikket en
forsvarsadvokat i denne uge.

Strafferammen er helt op til 12 års fængsel, hvis man dømmes efter den
særlige paragraf om at videregive statshemmeligheder, medmindre der er tale
om en uagtsom handling. Her er straffen op til 3 års fængsel.

DENNE PARAGRAF ER CLAUS HJORT SIGTET EFTER

Straffeloven § 109 Den, som røber eller videregiver meddelelse om statens
hemmelige underhandlinger, rådslagninger eller beslutninger i sager, hvorpå
statens sikkerhed eller rettigheder i forhold til fremmede stater beror,
eller som angår betydelige samfundsøkonomiske interesser over for udlandet,
straffes med fængsel indtil 12 år.

Stk. 2. Foretages de nævnte handlinger uagtsomt, er straffen bøde eller
fængsel indtil 3 år.

1,5 år gammel udtalelse

For at forstå baggrunden for sigtelsen af den tidligere V-forsvarsminister,
skal vi 1,5 år tilbage i tiden.

Omdrejningspunktet for det mulige brud på tavshedspligten
<https://www.weekendavisen.dk/2020-37/samfund/politisk-vrede-og-progressiv-p
orno> er et interview med Weekendavisen fra september 2020.

I interviewet sagde Claus Hjort Frederiksen blandt andet, at han ikke kan
be- eller afkræfte oplysninger om et kabeltapningssamarbejde mellem FE og
NSA.

- Men det er i princippet det, vi taler om, sagde den tidligere
forsvarsminister i interviewet.

Efterfølgende blev han spurgt, hvornår man som forsvarsminister – i
princippet – bliver informeret om et samarbejde af den karakter.

- Det får man ret tidligt at vide, fordi det er ret vigtigt, at man som
forsvarsminister ved – og som politisk chef for efterretningstjenesten ved –
at der er her et ømtåleligt samarbejde, hvor man nogle gange risikerer, at
danske statsborgere kommer i klemme i det system, svarede Claus Hjort
Frederiksen.

Eksperter studsede allerede dengang over udtalelser

Den tidligere forsvarsminister fortalte også, at han hav deltaget i
diskussioner med Tilsynet med Efterretningstjenesterne "om det her
samarbejde og understreget, hvor vitalt det er for Danmarks
sikkerhedsinteresser, at vi deltager i det her samarbejde, fordi det er
uvurderlig betydning for vores egen hjemlige sikkerhed".

Allerede
<https://www.dr.dk/nyheder/indland/fe-skandale-claus-hjort-frederiksen-bekra
efter-oemtaaleligt-samarbejde> dengang vurderede flere eksperter, at det
kunne være brud på tavshedspligten, når den tidligere minister fortalte,
hvordan forsvarsministre bliver orienteret om efterretningssamarbejde.

Claus Hjort Frederiksen har indtil i dag afvist at svare på, hvorvidt han er
sigtet.

Det er i øvrigt anden gang på kort tid, straffelovens bestemmelse om
statshemmeligheder bliver hevet frem af politiet.

Chefen for Forsvarets Efterretningstjeneste, Lars Findsen, sidder lige nu
varetægtsfængslet. Han er sigtet
<https://www.dr.dk/nyheder/indland/stoevet-paragraf-tages-i-brug-foerste-gan
g-i-40-aar-mod-den-faengslede-spionchef> efter den samme paragraf.

Sigtelse kommer bag på Venstre

Flere medier har som tidligere nævnt forsøgt at få Claus Hjort Frederiksen
til at be- eller afkræfte, hvorvidt han er sigtet.

At politiet har valgt at rejse en sag, kommer bag på Venstres politiske
ordfører, Sophie Løhde.

Det siger hun i en kommentar til Ritzau.

- Claus har haft en lang og flot karriere som folkevalgt og som minister.
Jeg holder meget af ham som menneske og kollega, og jeg kender ham godt,
siger hun og fortsætter:

- Derfor ved jeg, at han er optaget af at tjene Danmark og aldrig ville
forsøge at skade danske interesser. Det er stik imod hans karakter, og
derfor er jeg også overrasket over sigtelsen mod ham, siger Sophie Løhde.

<https://www.facebook.com/share.php?u=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Fpo
litik%2Fclaus-hjort-frederiksen-er-sigtet-have-delt-statshemmeligheder>
FACEBOOK
<https://www.twitter.com/share?url=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Fpolit
ik%2Fclaus-hjort-frederiksen-er-sigtet-have-delt-statshemmeligheder&text=Cla
us%20Hjort%20Frederiksen%20er%20sigtet%20for%20at%20have%20delt%20statshemme
ligheder> TWITTER

KOPIER LINK

https://www.dr.dk/nyheder/politik/claus-hjort-frederiksen-er-sigtet-have-del
t-statshemmeligheder

LÆS OP

Mere fra dr.dk

TOPHISTORIER

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/i-dag-har-dronning-margrethe-siddet-paa-t
ronen-i-50-aar-hun-bliver-indtil-hun-falder>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/i-dag-har-dronning-margrethe-siddet-paa-t
ronen-i-50-aar-hun-bliver-indtil-hun-falder>

INDLANDI DAG KL. 05:50

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/i-dag-har-dronning-margrethe-siddet-paa-t
ronen-i-50-aar-hun-bliver-indtil-hun-falder> I dag har dronning Margrethe
siddet på tronen i 50 år: 'Hun bliver, indtil hun falder af pinden'

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/ukraine-ramt-af-omfattende-cyberangreb-hoe
j-sandsynlighed-rusland-staar-bag>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/ukraine-ramt-af-omfattende-cyberangreb-hoe
j-sandsynlighed-rusland-staar-bag>

UDLANDI DAG KL. 10:31

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/ukraine-ramt-af-omfattende-cyberangreb-hoe
j-sandsynlighed-rusland-staar-bag> Ukraine ramt af omfattende cyberangreb:
'Høj sandsynlighed for, at Rusland står bag'

<https://www.dr.dk/nyheder/vejret/fredagens-vind-og-varme-slipper-os-men-fro
sten-udebliver-i-dagtimerne>

<https://www.dr.dk/nyheder/vejret/fredagens-vind-og-varme-slipper-os-men-fro
sten-udebliver-i-dagtimerne>

VEJRETI DAG KL. 10:54

<https://www.dr.dk/nyheder/vejret/fredagens-vind-og-varme-slipper-os-men-fro
sten-udebliver-i-dagtimerne> Fredagens vind og varme slipper os, men frosten
udebliver i dagtimerne

<https://www.dr.dk/sporten/tennis/farcen-fortsaetter-djokovic-der-bliver-smi
dt-ud-af-australien>

<https://www.dr.dk/sporten/tennis/farcen-fortsaetter-djokovic-der-bliver-smi
dt-ud-af-australien>

TENNISI DAG KL. 10:51

<https://www.dr.dk/sporten/tennis/farcen-fortsaetter-djokovic-der-bliver-smi
dt-ud-af-australien> Farcen fortsætter for Djokovic, der bliver smidt ud af
Australien

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/aldrig-har-der-vaeret-flere-udenlandske-a
rbejdere-og-virksomhederne-kan-ikke-faa-nok>

[...]

rbejdere-og-virksomhederne-kan-ikke-faa-nok> Aldrig har der været flere
udenlandske arbejdere – og virksomhederne kan ikke få nok

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/daginstitutioner-lagt-ned-af-corona-syge-
medarbejdere-stoettepartier-vil-have>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/daginstitutioner-lagt-ned-af-corona-syge-
medarbejdere-stoettepartier-vil-have>

INDLANDI DAG KL. 05:52

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/daginstitutioner-lagt-ned-af-corona-syge-
medarbejdere-stoettepartier-vil-have> Daginstitutioner lagt ned af
corona-syge medarbejdere: Støttepartier vil have ministeren på banen

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/sundhedsstyrelsens-psykiatriplan-koster-m
illiarder-men-det-afskraekker-ikke>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/sundhedsstyrelsens-psykiatriplan-koster-m
illiarder-men-det-afskraekker-ikke>

INDLANDI GÅR KL. 20:55

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/sundhedsstyrelsens-psykiatriplan-koster-m
illiarder-men-det-afskraekker-ikke> Sundhedsstyrelsens psykiatriplan koster
milliarder, men det afskrækker ikke politikerne

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/prins-andrew-mister-ordner-og-hverv-der-er
-ikke-rigtigt-noget-tilbage-der-kan>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/prins-andrew-mister-ordner-og-hverv-der-er
-ikke-rigtigt-noget-tilbage-der-kan>

UDLANDI GÅR KL. 20:50

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/prins-andrew-mister-ordner-og-hverv-der-er
-ikke-rigtigt-noget-tilbage-der-kan> Prins Andrew mister ordner og hverv:
'Der er ikke rigtigt noget tilbage, der kan beskytte ham'

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/radikale-oeger-presset-klar-med-mistillid
svotum-hvis-mette-f-insisterer-paa-ren-s>

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/radikale-oeger-presset-klar-med-mistillid
svotum-hvis-mette-f-insisterer-paa-ren-s>

POLITIKI GÅR KL. 20:50

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/radikale-oeger-presset-klar-med-mistillid
svotum-hvis-mette-f-insisterer-paa-ren-s> Radikale øger presset: Klar med
mistillidsvotum, hvis Mette F. insisterer på ren S-regering

Gå til forsiden af dr.dk <https://www.dr.dk/>

*

o   NYHEDER <https://www.dr.dk/nyheder>

o   SENESTE NYT <https://www.dr.dk/nyheder>