[Politik] Lov om arbejdskraft er aldrig blevet vedtaget: 'Jeg har ikke råd til de ansatte, jeg har brug for' | Politik | DR

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Tor Nov 10 14:21:50 CET 2022

 <https://www.dr.dk/nyheder/politik> POLITIK

Lov om arbejdskraft er aldrig blevet vedtaget: 'Jeg har ikke råd til de
ansatte, jeg har brug for'

Ved at sænke beløbsgrænsen per 1. december skulle danske virksomheder kunne
skaffe arbejdskraft her og nu.

En af de brancher, der især mangler arbejdskraft, er restaurationsbranchen.

AF

 <mailto:thre at dr.dk> Theodora Zander Renard

I DAG KL. 07:20

https://www.dr.dk/nyheder/politik/lov-om-arbejdskraft-er-aldrig-blevet-vedta
get-jeg-har-ikke-raad-til-de-ansatte-jeg

Der mangler ansatte i Amer Sulemans restauranter i København. Han er en af
de virksomhedsejere, der desperat leder efter medarbejdere.

Så da det i sommer blev aftalt at sænke beløbsgrænsen, for hvad en
virksomhed kan nøjes med at betale i årsløn til en udenlandsk medarbejder,
så han sit snit til at ansætte flere folk i sin restaurant.

- Jeg tænkte, at vi nu kunne spare nogle penge og ansætte flere i stedet, og
det betyder jo i sidste ende flere penge på bundlinjen, siger Amer Suleman,
der står bag den indiske restaurantkæde Bindia.

Men indtil videre må han vente med tålmodighed på at få nye kolleger i
restauranten.

For loven er slet ikke blevet behandlet i Folketinget. Regeringen og et
bredt flertal i Folketinget indgik ellers aftalen i juni for at styrke
muligheden for at rekruttere medarbejdere uden for EU her og nu.

Aftalen betød, at beløbsgrænsen midlertidigt skulle nedsættes fra 448.000
til 375.000 kroner i en afgrænset periode på tre år gældende fra 1. december
2022.

Det ville betyde, at en virksomhed så kunne give medarbejdere fra lande uden
for EU opholds- og arbejdstilladelse i Danmark, så længe de betalte dem en
årsløn på minimum 375.000 kroner.

Amer Suleman, der er ejer af restaurantkæden Bindia, mangler akut
medarbejdere i sine restauranter.

Venter på en ny regering

Men da Mette Frederiksen udskrev folketingsvalg bortfaldt alle lovforslag.

Så hvis forslaget skal behandles, skal det fremsættes igen, når det nye
Folketing starter lovgivningsarbejdet igen, og der en ny regering på plads.

Så i mellemtiden må Amer Suleman se langt efter flere medarbejdere.

Jeg har ikke råd til de ansatte, jeg har brug for på grund af den nuværende
beløbsgrænse.

AMER SULEMAND, INDEHAVER AF BINDIA

- Jeg har ikke råd til de ansatte, jeg har brug for på grund af den
nuværende beløbsgrænse, siger han.

Og Amer Suleman er skuffet over politikerne, der ellers har lovet hjælp til
virksomhederne, der mangler hænder.

- Jeg tænker, at det er misvisende. En almindelig borger som mig tror jo
bare, at det er i orden.

Kritik fra erhvervsorganisationer

Manglen på lovgivning møder også kritik fra erhvervsorganisationen Dansk
Industri.

- Det er ærgerligt, for vi havde store forhåbninger om, at det kunne give
adgang for mere international arbejdskraft til vores virksomheder, og det er
der i høj grad brug for, siger Steen Nielsen, der er vicedirektør i Dansk
Industri.

Ifølge erhvervsorganisationen Dansk Erhverv har danske virksomheder det
seneste år opgivet at besætte omkring 150.000 stillinger, og ifølge
beregninger har manglen på arbejdskraft i den periode ført til
<https://www.danskerhverv.dk/siteassets/mediafolder/dokumenter/01-analyser/a
nalysenotater-2022/manglen-pa-arbejdskraft-har-reduceret-omsatningen-i-dansk
e-virksomheder-med-176-mia.pdf> et omsætningstab på 176 milliarder kroner.

Og netop derfor er DI skuffede over, at politikerne ikke har fået
lovgivningen på plads.

For mange virksomheder som Bindia går og venter på, at Folketinget vedtager
den nye beløbsgrænse.

- Det er et problem hver eneste dag, fordi virksomhederne står og mangler
medarbejdere. Det betyder, at man må sige nej til ordrer. Derfor går både
virksomhederne glip af noget, men vores samfund går jo også glip af nogle
skatteindtægter og velstand her i Danmark, siger Steen Nielsen.

Ifølge Steen Nielsen, der er vicedirektør i Dansk Industri, så er det
'skuffende', at politikerne ikke har fået lovgivningen på plads.

'Skidt for dansk erhversliv'

Også flere partier, der er med i aftalen, beskylder regeringen for at sidde
på hænderne.

Står det til De Konservatives fungerende beskæftigelsesordfører, Niels
Flemming Hansen, så er det et udtryk for, at regeringen ikke har villet gøre
det nødvendige for de danske virksomheder, som mangler medarbejdere.

- Det er skidt for dansk erhvervsliv, siger han.

- Regeringen har serveretten, men de har ikke prioriteret at kaste bolden
op.

Samme kritik kommer fra Liberal Alliance, der mener, at regeringen har været
for langsomme til at lande aftale i første omgang.

Regeringen har serveretten, men de har ikke prioriteret at kaste bolden op.

NIELS FLEMMING HANSEN, FUNGERENDE BESKÆFTIGELSESORDFØRER I KONSERVATIVE

- Man burde have gået i gang med det her arbejde meget tidligere. For det
var meget tidligere, vi havde det her problem. Vi kunne have klaret det i
god tid inden sommerferien, men det havde regeringen desværre ikke travlt
nok til at gøre, siger LA's folketingsmedlem Ole Birk Olesen.

I aftaleteksten fremgår det, at aftalen forudsætter en hastelovgivning. Den
del mener Ole Birk Olesen ikke er nødvendig, men ifølge De Konservative skal
Folketinget vedtage loven hurtigst muligt.

- Så snart der er en ny regering, og lovgivningsarbejdet begynder igen, så
er vi klar til at få aftalen i salen, siger Niels Flemming Brandt.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Socialdemokratiet.