[Sexlisten] Tusindvis af mænd har en skæv penis: Nu undersøges det, om mavefedt kan rette den

sexlisten at blindkom.dk sexlisten at blindkom.dk
Lør Nov 26 00:06:45 CET 2022

Tusindvis af mænd har en skæv penis: Nu undersøges det, om mavefedt kan
rette den | Indland | DR

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland> INDLAND

Tusindvis af mænd har en skæv penis: Nu undersøges det, om mavefedt kan
rette den

Mænd med rejsningsproblemer kan lige nu få hjælp ved blandt andet chokbølger
og operation. I fremtiden bliver stamceller fra deres eget mavefedt måske
også en mulighed.

Det er typisk mænd mellem 40 år og 75 år, der bliver behandlet for skæv
penis, fortæller overlæge Lars Lund fra OUH.

AF

 <mailto:catl at dr.dk> Cathrine Lakmann

 <mailto:LRAU at dr.dk> Louise Raundahl

11. NOV KL. 07:50

- Det er meget svært at tale om, når man ikke er vant til det. Det er kun
min kone, der ved, hvad jeg kæmper med.

Sådan fortæller Sten, der siden 2015 har kæmpet med rejsningsproblemer.
Problemerne blev værre og værre, og til sidst kunne han slet ikke få den op
at stå ved samleje med sin kone – selvom han havde lyst.

På samme tidspunkt havde han ikke meget energi, så han var overbevist om, at
noget var galt. Måske vitaminmangel, tænkte han. Så på opfordring af sin
kone gik han til lægen.

- Lægen sagde, alt var normalt, bortset fra at jeg havde diabetes, fortæller
47-årige Sten.

Det kom som et chok for ham, at han havde type 2 diabetes, for han syntes
ikke, han havde nogen symptomer. Men han fandt senere ud af, at
rejsningsproblemer godt kan være et symptom på diabetes.

Senere opdagede han også, at han har en lille knude på penis, som af hans
læge betegnes som en Peyronies-lignende sygdom.

- Jeg har det, som om der sidder en elastik for neden af min penis. Og den
forhindrer mig hele tiden i at få rejsning, fortæller Sten i
<https://www.dr.dk/lyd/p1/laegens-bord-podcast/laegens-bord-18> DR’s nye
podcast ‘Lægens Bord’.

Arvæv trækker penis skæv.

Stamceller fra mavefedt

Sygdommen har på det seneste fået større fokus, og for nyligt startede et
stort dansk studie, der skal undersøge effekten af stamceller ved Peyronies
sygdom, altså skæv penis.

Majken Højrup Wiborg, der er afdelingslæge på Urologisk Afdeling ved
Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg, står i spidsen for det.

- Mit store håb er at finde alternative behandlingsmuligheder for mændene.
Operation har man altid brugt, men der har ikke været særlig stor udvikling
på området. Vi mangler ordentlig forskning, der viser, hvilken virkning
stamcellerne har på krumningen, og det er det, vi nu er gået i gang med.

I studiet skal 23 mænd have foretaget en fedtsugning, hvorfra stamcellerne
udvindes, som senere bliver sprøjtet ind i penis med henblik på at reparere
vævet ved knuden.

Skriv til Lægens bord

I næste uge handler Lægens bord om psykopati. Har du spørgsmål eller en
historie, du gerne vil fortælle os, så skriv endelig til laegensbord at dr.dk
<mailto:laegensbord at dr.dk>

Knude på penis

 <https://files.projektsexus.dk/2019-10-26_SEXUS-rapport_2017-2018.pdf> Hver
tiende mand oplever i løbet af deres liv at kæmpe med Peyronies sygdom.

Hos de fleste mænd kommer der en knude på penis, der gør den skæv. Og knuden
gør ofte ondt, fortæller professor Lars Lund.

Han er overlæge på Urinvejskirurgisk Afdeling på Odense Universitetshospital
og formand for Dansk Urologisk Selskab.

Han behandler mange med Peyronies sygdom:

- Nogle er flove, nogle er kede af det. Deres selvværd er nedsat, og det
samme er deres velvære. De er bange for, at deres forhold skal glippe. Nogle
er faktisk på kanten af depression, og nogle har ligefrem selvmordstanker,
oplever Lars Lund.

Peyronies er en livsstilssygdom, som kan skyldes for eksempel højt blodtryk
eller diabetes. Og så kan sygdommen også være arvelig.

- Jeg har set en penis, hvor den bøjer 120 grader. Altså penishovedet går
helt ind mod maveskindet. Der er alle mulige variationer, siger Lars Lund.

Hvad er Peyronies?

Peyronies sygdom viser sig ved, at manden får smerter i penis ved erektion.
Det skyldes en betændelseslignende tilstand i svulmelegemerne.

Tit vil han kunne mærke et ømt område, der også kan være hævet. Når det
område i løbet af et års tid bliver til arvæv, trækker det penis skæv og gør
den måske også kortere. Knuden vil få mange mænd til at tro, at de har fået
kræft i penis, men Peyronies sygdom er langt mere almindelig.

Efter nogen tid forsvinder smerterne, men skævheden består, og tit vil
manden også kunne mærke nogle små, hårde og forkalkede bindevævsknuder i
penis.

Man kender ikke den eksakte årsag til sygdommen, men noget tyder på, at
mandens eget immunforsvar er involveret.

Kilde: sundhed.dk
<https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/maend/sygdomme/seksuelle-pr
oblemer/skaev-penis-peyronies-sygdom/> /DR's sundhedskorrespondent Peter
Qvortrup Geisling

Nogle patienter bliver henvist til Lars Lund af deres praktiserende læge.
Ventetiden kan være op til et år på Odens Universitetshospital, som i dag er
det eneste offentlige tilbud med chokbølger.

Alternativt kan man operere en skæv penis, men det er et langt større
indgreb, der blandt andet kan forkorte penis.

Derfor er der også flere, der fravælger den, fortæller Majken Højrup Wiborg:

- For mændene vil en behandling som denne her betyde utrolig meget. Det er
et godt alternativ, fordi de leverer stamcellerne til sig selv.

Har prøvet alt

Sten kender udmærket til mange af de behandlinger for Peyronies sygdom, som
findes i dag.

- Jeg har prøvet alt muligt. Fire forskellige slags tabletter, injektioner,
penispumpe, og så har jeg selv købt to chokbølgebehandlinger. Intet virker,
fortæller Sten.

Sten har også fået tilbudt en protese. Men når man er diabetiker, er der
større risiko for infektioner. Så han sprang fra i sidste øjeblik.

Han har ikke kunnet få andet hjælp i det offentlige. Og det påvirker ham
meget, at han ikke kan få rejsning:

- Hver gang det ikke har virket, så er det bare et hak i selvtilliden. Så vi
forsøger ikke længere. Vi sover i samme seng, og min kone er forstående. Men
vi har ikke længere sex.

Derfor er det Stens store håb, at den nye behandling med stamceller, bliver
en realitet.

- Det eneste, jeg ikke har prøvet, er stamcellebehandling. Det vil jeg
meget, meget gerne have lov til at prøve, siger han.

Hør mere til Sten og rejsningsproblemer i radioprogrammet Lægens Bord.

 <https://www.dr.dk/lyd/p1/laegens-bord-podcast/laegens-bord-18>

LYT PÅ DR LYD57 MIN.

 <https://www.dr.dk/lyd/p1/laegens-bord-podcast/laegens-bord-18> Problemer
med penis

Eller på P1 hver fredag klokken 10-11.

Sten har ikke lyst til at få sit efternavn offentliggjort. DR er bekendt med
hans fulde navn.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/tusindvis-af-maend-har-en-skaev-penis-nu-u
ndersoeges-det-om-mavefedt-kan-rette-den

KH.

Miller