[Sportslisten] han er fucking vanvittig

Oda Johannessen oda.johannessen at gmail.com
Man Dec 6 16:37:26 CET 2021

Gå til forsiden <https://www.dr.dk/>

 <https://www.dr.dk/sporten/formel1> FORMEL 1

’Han er fucking vanvittig’: Fjendskabet vokser mellem to superstjerner midt
i årtiers vildeste VM-duel

Dysten mellem Lewis Hamilton og Max Verstappen nærmer sig sit ultimative
klimaks. Det samme gør stikpillerne, de sender til hinanden.

agens grandprix i Saudi-Arabien blev et rødglødende et af slagsen.

Først og fremmest fordi bildækkene slog gnistrer over alt på banen og kampen
om overhalinger og afgørende VM-point skabte et sjældent set kaos på
racerbanen.

Kørerne var nødt til at genstarte løbet hele tre gange efter to røde flag i
de indledende runder.

Det første kom, efter at Haas' Mick Schumacher fløj i barrieren. Anden gang
efter hvad der lignede et harmonikasammenstød.

- Det er det skøreste race, jeg kan huske, lød det fra Mercedes’ ingeniør
over radioen til den forsvarende verdensmester Lewis Hamilton.

Den britiske verdensmester var en af de absolutte hovedrolleindehavere i
søndagens kaotiske scener. Her nåede hans direkte duel om VM-titlen mod den
hollandske Red Bull-kører Max Verstappen nye dramatiske højder.

Flere gange krydsede de to kamphaner klinger, kørte ind i hinanden og kørte
hinanden af banen i duellen om førstepladsen.

- Han er fucking vanvittig, rasede Lewis Hamilton over radioen, mens de to
kørte om kap.

- Det er ganske enkelt farlig kørsel.

Hamilton endte med sejren, mens Verstappen sluttede toer.

Lewis Hamilton fejrer sejren, mens Verstappen tydeligt skuffet ser til i
baggrunden. (Foto: HAMAD I MOHAMMED © Ritzau Scanpix)

Dermed lever dramaet videre. Med tre grandprix-sejre i træk har Hamilton nu
indhentet Verstappen i den samlede VM-stilling. Verstappens forspring er
væk, og begge verdensmesterkandidater er på 369,5 point.

Fuldstændig lige inden sæsonens sidste grandprix i Abu Dhabi i næste
weekend.

Hele sæsonen har Hamilton og Verstappen sendt stikpiller afsted mod
hinanden. Og det eskalerede efter det højspændte race i Saudi-Arabien.

- Jeg har kørt race mod mange kørere gennem min karriere. I de 28 år har jeg
mødt mange forskellige personer. Der nogle få i toppen, som går over
grænsen. Reglerne gælder ikke for dem, eller også tænker de ikke på
reglerne. Han (Verstapenn, red.) går over grænsen. Det er helt sikkert,
<https://www.theguardian.com/sport/2021/dec/05/lewis-hamilton-says-f1-title-
rival-max-verstappen-not-driving-by-the-rules> sagde Lewis Hamilton om sin
konkurrent efter løbet.

- Jeg har undveget sammenstød så mange gange med den fyr. Og jeg har ikke
noget imod at være den, der gør det. For så lever man til at kunne køre igen
en anden dag,
<https://www.skysports.com/f1/news/12433/12487969/hamilton-verstappens-drivi
ng-over-the-limit> siger Hamilton.

Max Verstappen og Lewis Hamilton gnider dæk i en tæt duel. (Foto: AHMED
YOSRI © Ritzau Scanpix)

Ordene var ikke til at tage fejl af. Verstappen kører vanvidskørsel, mener
Hamilton. Ifølge ham er VM-konkurrentens kørsel både uforsvarlig og farlig.

Sådan ser Max Verstappen det ikke. Han mener, at Hamilton er mindst lige så
skyldig i deres sammenstød.

Hamilton og Verstappen var i karambolage allerede i første sving. Og senere
fulgte flere små sammenstød. På 37. runde lå Verstappen i front, men røg af
banen, da han forsøgte at forsvare sin føring foran Hamilton, som pressede
på bagfra.

En ulovlig manøvre fra Verstappen fik Formel 1’s officials til at beordre
Verstappen til at lade Hamilton overhale. Men i stedet for at overhale, da
Verstappen gassede ned, kørte Hamilton op bag i Verstappen og beskadigede
sin frontvinge.

Hvad skete der? Havde Verstappen bremset ind i Hamilton med vilje? Eller
havde Hamilton fejlbedømt sin overhaling?

- Jeg forstår det ikke. Jeg sænkede farten for at lade ham komme forbi, men
det ville han åbenbart ikke, og så ramte han mig, sagde Verstappen efter
løbet.

Max Verstappen forlod hurtigt podieceremonien. Der var ikke noget at fejre,
mente han. (Foto: HAMAD I MOHAMMED © Ritzau Scanpix)

Mod slutningen, da Verstappens dæk var nedslidte, kom Hamilton alligevel
forbi, og hollænderen fik efterfølgende en fem sekunders tidsstraf.

- Jeg prøver bare et køre race – men i dag handler Formel 1 mere om at
uddele straffe end at køre race. For mig er det ikke Formel 1, sagde en
frustreret Verstappen efter løbet.

Under den efterfølgende podieceremoni var Max Verstappen hurtig til at
forlade scenen. Han gad ikke se på Hamiltons fejring på podiets øverste
trin.

- Følelserne kørte på højtryk, og det er, hvad det er. Jeg gider ikke spilde
for meget tid på det, og jeg gider ikke skabe overskrifter på det. De
(Mercedes, red.) fortjener det ikke,
<https://www.theguardian.com/sport/2021/dec/05/lewis-hamilton-says-f1-title-
rival-max-verstappen-not-driving-by-the-rules> sagde Verstappen. Og skabte
dermed de overskrifter, han sagde, at han ikke ville skabe.

Og overskrifternes tid er næppe forbi. For i næste weekend venter nu en
uhyggeligt spændende afgørelse på Formel 1-sæsonen.

Hvem vinder verdensmesterskabet? Hamilton eller Verstappen?

Vi ved det ikke endnu. Men vi ved, at det bliver den af de to, der først
krydser målstregen først i Abu Dhabi i sæsonens sidste løb.

Hvis ingen af de to skulle få point i Abu Dhabi, vinder Max Verstappen
verdensmesterskabet, fordi han har vundet ni løb i sæsonen mod Hamiltons
otte sejre.

Vinder Verstappen mesterskabet, vil det være hans første i karrieren.
Hamilton har vundet i alt syv mesterskaber.

4:00

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/nu-er-finansloven-landet-her-er-de-8-vigt
igste-punkter-i-aftalen> Nu er finansloven landet - her er de 8 vigtigste
punkter i aftalen

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/finanslov-2022-gratis-tandlaegehjaelp-til
-unge-og-slut-med-haandvaerkerfradraget>

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/finanslov-2022-gratis-tandlaegehjaelp-til
-unge-og-slut-med-haandvaerkerfradraget>

POLITIKI DAG KL. 11:40

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/finanslov-2022-gratis-tandlaegehjaelp-til
-unge-og-slut-med-haandvaerkerfradraget> Finanslov 2022: Gratis
tandlægehjælp til unge og slut med håndværkerfradraget

<https://www.dr.dk/nyheder/vejret/hele-landet-ventes-blive-ramt-af-snevejr-i
-denne-uge>

<https://www.dr.dk/nyheder/vejret/hele-landet-ventes-blive-ramt-af-snevejr-i
-denne-uge>

VEJRETI DAG KL. 13:48

<https://www.dr.dk/nyheder/vejret/hele-landet-ventes-blive-ramt-af-snevejr-i
-denne-uge> Hele landet ventes at blive ramt af snevejr i denne uge

<https://www.dr.dk/sporten/golf/dansk-stjerne-anklaget-seksuelt-overgreb-og-
overfald-paa-flyrejse-i-dag-skal-han-retten>

<https://www.dr.dk/sporten/golf/dansk-stjerne-anklaget-seksuelt-overgreb-og-
overfald-paa-flyrejse-i-dag-skal-han-retten>

GOLFI DAG KL. 13:25

<https://www.dr.dk/sporten/golf/dansk-stjerne-anklaget-seksuelt-overgreb-og-
overfald-paa-flyrejse-i-dag-skal-han-retten> Dansk stjerne anklaget for
seksuelt overgreb og overfald på flyrejse: I dag skal han for retten

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/milliarder-til-sundhedsvaesenet-havde-vae
ret-bedre-end-en-men-det-havde-ikke-vaeret>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/milliarder-til-sundhedsvaesenet-havde-vae
ret-bedre-end-en-men-det-havde-ikke-vaeret>

INDLANDI DAG KL. 10:55

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/milliarder-til-sundhedsvaesenet-havde-vae
ret-bedre-end-en-men-det-havde-ikke-vaeret> To milliarder til
sundhedsvæsenet havde været bedre end én. Men det havde ikke været dobbelt
så godt, siger ekspert

SENESTE NYT54 MIN. SIDEN

<https://www.dr.dk/nyheder/seneste/261-er-nu-bekraeftet-smittet-med-omikron>
261 er nu bekræftet smittet med Omikron

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/haab-nordjyder-der-fik-p-boeder-efter-vil
d-snestorm>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/haab-nordjyder-der-fik-p-boeder-efter-vil
d-snestorm>

INDLANDI DAG KL. 10:48

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/haab-nordjyder-der-fik-p-boeder-efter-vil
d-snestorm> Håb for nordjyder, der fik p-bøder efter vild snestorm

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/fire-aars-faengselsdom-til-myanmars-demokr
atiforkaemper-er-en-parodi-paa>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/fire-aars-faengselsdom-til-myanmars-demokr
atiforkaemper-er-en-parodi-paa>

UDLANDI DAG KL. 10:44

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/fire-aars-faengselsdom-til-myanmars-demokr
atiforkaemper-er-en-parodi-paa> Fire års fængselsdom til Myanmars
demokratiforkæmper er en 'parodi på retfærdighed'

<https://www.dr.dk/sporten/formel1/han-er-fucking-vanvittig-fjendskabet-voks
er-mellem-superstjerner-midt-i-aartiers>

<https://www.dr.dk/sporten/formel1/han-er-fucking-vanvittig-fjendskabet-voks
er-mellem-superstjerner-midt-i-aartiers>

FORMEL 1I DAG KL. 10:53

<https://www.dr.dk/sporten/formel1/han-er-fucking-vanvittig-fjendskabet-voks
er-mellem-superstjerner-midt-i-aartiers> ’Han er fucking vanvittig’:
Fjendskabet vokser mellem to superstjerner midt i årtiers vildeste VM-duel

Gå til forsiden af dr.dk <https://www.dr.dk/>

*

o   NYHEDER <https://www.dr.dk/nyheder>

o   SENESTE NYT <https://www.dr.dk/nyheder>