[Sportslisten] golfspiller i retten

Oda Johannessen oda.johannessen at gmail.com
Man Dec 6 20:51:46 CET 2021

Hvad skete der på Thorbjørn Olesens flyrejse fra Nashville til London i
2019?

Det skal der fældes dom over i retten.

Danmarks største golfstjerne Thorbjørn Olesen er tiltalt for truende adfærd
og seksuelt overgreb under en flyrejse den 29. juli 2019. Ved en høring
samme år erklærede Thorbjørn Olesen sig uskyldig i alle de forhold, som han
er tiltalt for.

Men først nu, næsten 2,5 år senere, skal sagen afgøres i det britiske
retssystem.

I dag indledes retssagen, som skulle være begyndt i maj sidste år, men som
blev udskudt på grund af corona.

Thorbjørn Olesen er tiltalt efter to milde voldsparagraffer samt for at være
beruset om bord på et fly.

De to voldsparagrafer er henholdsvis ’sexual assault on a female’, hvilket
dækker over berøring af seksuel karakter uden samtykke, samt ’assault by
beating’, som i engelsk lov dækker over overfald af mindre grov karakter.

Nu skal retten afgøre skyldsspørgsmålet. Der er sat fem dage af til sagen.

THORBJØRN OLESEN

31 år

Født i 1989 i Furesø

Bopæl: London, England

Professionel golfspiller siden 2008

Bedste placering på verdensranglisten: 33 (i 2013)

Men i hvor høj grad har den forsinkede retssag allerede påvirket Thorbjørn
Olesen karriere?

Og hvad får det af betydning for hans fremtid i golfverden, om han frifindes
eller dømmes skyldig?

Det vurderer Viasats golfkommentator Henrik Knudsen herunder:

Har sagen sendt Thorbjørn Olesen ud af verdenseliten?

Thorbjørn Olesen var i 2018 med til at vinde den prestigefyldte Ryder Cup.
Siden sagen i 2019 har golfkarrieren dog lidt et knæk. (Foto: Paul Childs ©
Ritzau Scanpix)

I september 2018 oplevede Thorbjørn Olesen et af karrierens største
højdepunkter, da han som en del af det europæiske hold var med til at vinde
den prestigefyldte golfturnering Ryder Cup over USA.

Men året efter blev karrieren vendt på hovedet, da han blev anholdt i
lufthavnen Heathrow i London på grund af anklager om upassende opførsel.

Danskeren har i karrieren vundet fem turneringer på European Tour, men han
har ikke vundet noget, siden sagen begyndte at rulle.

Kort efter historien om flyveturen kom frem, blev Thorbjørn Olesen
suspenderet af European Tour. PGA Tour fulgte trop, og derfor var danskeren
udelukket fra at deltage i turneringer.

Da han ikke kunne spille turneringer, begyndte Thorbjørn Olesen at rasle ned
ad verdensranglisten.

Men da sagen blev udskudt på grund af corona, og der var lange udsigter til
afklaring, blev suspenderingen midlertidigt ophævet i juli 2020.

Det har dog ikke sendt Thorbjørn Olesen tilbage til verdenstoppen. Faktisk
er turen ned ad verdensranglisten fortsat.

THORBJØRN OLESEN PÅ VERDENSRANGLISTEN

2018: Nummer 43

2019: Nummer 92

2020: Nummer 354

2021: Nummer 432

Ifølge Viasats golfkommentator Henrik Knudsen har anklagerne og den
forsinkede retssag haft stor indvirkning på Thorbjørn Olesens præstationer
på golfbanen.

- Det har uden tvivl påvirket hans spil. Helt klart. Han har selv fortalt
til mig, at han ikke rigtigt kan koncentrere sig om sin træning og karriere,
før sagen er ude af verden, siger Henrik Knudsen til DR Sporten.

Den danske golfstjerne har ikke selv kommenteret på den konkrete sag i
pressen, men forud for en turnering på hjemmebane i Himmerland sidste år lod
han forstå, at den langstrakte sag forhindrede ham i at nå sit topniveau på
golfbanen.

- Jeg er selvfølgelig ked af det, der er sket. Og jeg vil gerne sige
undskyld til alle de danskere, der har støttet mig i så lang tid, sagde
Thorbjørn Olesen til DR Sporten

- Det er selvfølgelig ikke noget, jeg har ønsket, skulle ske. Det har taget
hårdt på mig.

Hvad betyder rettens afgørelse for Thorbjørn Olesens golf-fremtid?

Thorbjørn Olesens retssag begynder i dag i Aldersgate House Crown Court i
London.

Thorbjørn Olesen vendte tilbage til golfbanen sidste år, da supendering fra
European Tour og PGA Tour blev ophævet.

Dog med det forbehold, at suspenderingen kunne træde i kraft igen, når der
faldt dom i sagen.

Så risikerer en eventuel dom igen at sætte en stopper for karrieren?

Det er Henrik Knudsen tilbageholdende med at vurdere.

- Det kommer helt an på dommen, hvor slemt det vil påvirke karrieren, siger
han.

- Suspenderingen er sådan set bare sat i bero, mens han afventer retssagen.
Og derefter er han suspenderet igen. Når dommen så falder, vil de
forskellige golf-tours tage stilling til, hvad der skal ske.

- Thorbjørn har fortalt mig, at det er svært for ham at komme videre i sit
liv, så længe den her sag hænger over hovedet på ham. Men jeg er ikke i
tvivl om, at han stadig godt kan spille golf.

Venlig hilsen

Oda