[Sportslisten] han blev kidnappet tortureret og fængslet

Oda Johannessen oda.johannessen at gmail.com
Lør Jan 8 17:16:46 CET 2022

 <https://www.dr.dk/sporten> SPORT

Han blev kidnappet, tortureret og fængslet af det kinesiske styre. Nu er Dhondup i Danmark for at protestere mod OL i Beijing

Den tibetanske dokumentarist Dhondup Wangchen har været på besøg i Danmark for at presse på for en boykot af vinter-OL.

LÆS OP

06:30

https://www.dr.dk/sporten/han-blev-kidnappet-tortureret-og-faengslet-af-det-kinesiske-styre-nu-er-dhondup-i-danmark

Foran den kinesiske ambassade i Storkøbenhavn står en mand. I sine hænder holder han et lille, hvidt skilt med en iøjnefaldende rød skrift, hvis budskab ikke er til at tage fejl af. ’No Beijing 2022’.

Manden med skiltet hedder Dhondup Wangchen og kommer fra Tibet. Han er systemkritiker, og i 2008 op til OL i Beijing lavede han en dokumentarfilm, der skildrede tibetaneres lidelser under det kinesiske styres forberedelser til legene.

For den film blev han, efter eget udsagn, kidnappet, tortureret og fængslet af det kinesiske styre, men siden er det lykkedes ham at flygte ud af landet.

Nu, 14 år efter den oprindelige protest, rejser han gennem Europa for igen at råbe op om Kina som værtsnation for de olympiske lege.

- De skal slet ikke have værtskabet. I 2008 fik Kina muligheden for at bevise, at de respekterer menneskerettigheder og individuel frihed, men i månederne op til OL døde mange mennesker. Også folk, jeg kender, siger Dhondup Wangchen til DR Sporten.

Dhondup Wangchen har været i Danmark i denne uge. Næste destination er Sverige.​

Som forudsætning for Beijings værtskab i 2008 krævede Den Internationale Olympiske Komité (IOC), at  <https://www.playthegame.org/theme-pages/the-beijing-olympics-2008/the-olympics-and-human-rights-in-china/> det kinesiske styre skulle stramme op i forhold til overholdelse af menneskerettigheder. Et løfte, de efter dokumentaristens udsagn ikke formåede at leve op til.

- Jeg troede på IOC og på, at Kina ville forbedre sig. Men i Tibet blev folk stadig dræbt, og jeg frygtede, at den tibetanske kultur ville blive udryddet.

For allerede inden, værtskabet for 2008-legene blev tildelt Beijing, var der uroligheder i Tibet, og de blev kun større hen mod afholdelsen af legene. Flere og flere mennesker, der protesterede fredeligt, ’forsvandt’ og er siden aldrig blevet fundet, fortæller dokumentaristen.

- Derfor knuser det mit hjerte, at Beijing igen får lov at være vært for et OL, siger Dhondup Wangchen.

Da jeg blev kidnappet, fik jeg en pose over hovedet, blev lagt i håndjern og sat i en træstol, hvor jeg hverken fik lov at sove eller spise i syv dage.

DHONDUP WANGCHEN

Dokumentaren, der kostede friheden

Skruer vi tiden tilbage til inden OL i 2008, var Dhondup Wangchen godt i gang med at lave dokumentarfilmen, der senere ledte til den seksårige fængselsdom.

Selvom han godt vidste, at det kunne volde ham problemer, følte han et ansvar for at vise, hvor skidt det stod til i hjemlandet, Tibet.

- Vi havde ingen frygt. De kan sætte os i fængsel eller dræbe os. Det tænkte vi, da vi lavede filmen, for vi følte, at vi var nødt til at vise, at Tibet var ved at blive udryddet.

Forstå Dhondup Wangchens historie herunder.

Et par måneder før legenes begyndelse blev filmen smuglet ud af Tibet, mens dokumentaristen blev tilbageholdt af det kinesiske politi for at tilskynde til at undergrave den kinesiske statsmagt. Her blev han placeret i et mørkt lokale, hvor brutale metoder blev taget i brug for at få ham til at tilstå sin påståede forbrydelse.

- Da jeg blev kidnappet, fik jeg en pose over hovedet, blev lagt i håndjern og sat i en træstol, hvor jeg hverken fik lov at sove eller spise i syv dage. Jeg levede i konstant frygt der.

Da han senere blev fængslet på baggrund af samme anklage, fortsatte den hårdhændede behandling. Det kinesiske fængsel var nemlig en slags arbejdslejr, fortæller Dhondup Wangchen.

- Vi arbejdede 15-16 timer om dagen, og vi skulle lave militærtøj til lande som Irak og Afghanistan. Hvis ikke man gjorde det ordentligt, blev man straffet med elektrisk stød i munden eller under armene.

Trods pres fra flere menneskerettighedsorganisationer forblev Dhondup Wangchen i fangenskab i alle seks år. Men da han kom ud, var det ikke fordi, friheden blev mærkbart større.

- Jeg måtte ikke kommunikere med mine venner, og jeg skulle konstant udfylde rapporter om, hvor jeg befandt mig, og hvad jeg lavede. Så det var også som fængsel, siger Dhondup Wangchen.

Dhondup Wangchen protesterer foran Det Olympiske Museum i schweiziske Lausanne, hvor IOC's hovedkvarter også ligger. Her var han dagene inden besøget i Danmark. (Foto: Laurent GILLIERON © Ritzau Scanpix)

Men den kom så endelig i 2017. Friheden, altså.

Med økonomisk hjælp fra internationale menneskerettighedsorganisationer lykkedes det ham at flygte ud af Tibet til USA, hvor han har fået politisk asyl og nu lever i eksil med sin familie.

Opfordrer til diplomatisk boykot

Fire år efter genforeningen med familien tager Dhondup Wangchen så kampen op igen. Som tibetaner ’har han et ansvar for at råbe op’, mener han.

Hele 15 europæiske nationer står som destinationer på hans rejse, der begyndte i november, og møder med politikere, atleter og diplomater er nu en del af tibetanerens dagligdag. Møder, han går ind til med et klart budskab.

- Jeg vil opfordre til, at man laver en diplomatisk boykot. Europæiske nationer bør forenes og lave en fælles front mod Kina.

DIPLOMATISK BOYKOT

En diplomatisk boykot betyder, at et land vælger at udeblive fra en begivenhed i officielt regi. Det vil sige, at et lands politikere, embedsmænd, kongelige repræsentanter og diplomater bliver væk fra for eksempel vinter-OL. Det betyder ikke, at en nations sportsudøvere skal boykotte vinterlegene i Beijing.

Lande som USA, Storbritannien og Australien har allerede meldt ud, at de ikke vil sende officielle repræsentanter afsted til vinter-OL i Beijing. Danmark har endnu intet meldt ud.

LÆS OGSÅ: <https://www.dr.dk/sporten/oevrig/alle-vil-diskutere-vm-i-qatar-men-hvorfor-snakker-vi-ikke-om-vinter-ol-i-beijing> Alle vil diskutere VM i Qatar, men hvorfor snakker vi ikke om vinter-OL i Beijing?

Et af argumenterne imod at boykotte vinter-OL er, at sport og politik ikke bør blandes.

Den tibetanske dokumentarist er uenig.

- I 2021 siger IOC, at man ikke bør blande sport og politik. Det er ironisk, for i 2008 sagde de, at Kina skule have en mulighed for at bevise sig selv i forhold til at forbedre menneskerettighederne. Så dengang blandede man politik og sport, siger Dhondup Wangchen.

Vinter-OL begynder 4. februar. DR Sporten har uden held forsøgt at få en kommentar fra den kinesiske ambassade.

 <https://www.facebook.com/share.php?u=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fsporten%2Fhan-blev-kidnappet-tortureret-og-faengslet-af-det-kinesiske-styre-nu-er-dhondup-i-danmark> FACEBOOK <https://www.twitter.com/share?url=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fsporten%2Fhan-blev-kidnappet-tortureret-og-faengslet-af-det-kinesiske-styre-nu-er-dhondup-i-danmark&text=Han%20blev%20kidnappet%2C%20tortureret%20og%20f%C3%A6ngslet%20af%20det%20kinesiske%20styre.%20Nu%20er%20Dhondup%20i%20Danmark%20for%20at%20protestere%20mod%20OL%20i%20Beijing> TWITTER

KOPIER LINK

https://www.dr.dk/sporten/han-blev-kidnappet-tortureret-og-faengslet-af-det-kinesiske-styre-nu-er-dhondup-i-danmark

LÆS OP

Mere fra dr.dk

TOPHISTORIER

 <https://www.dr.dk/nyheder/politik/den-gode-stemning-forsvandt-med-et-man-kan-ikke-bare-henvise-til-amerikanske>

 <https://www.dr.dk/nyheder/politik/den-gode-stemning-forsvandt-med-et-man-kan-ikke-bare-henvise-til-amerikanske>

POLITIK9 MIN. SIDEN

 <https://www.dr.dk/nyheder/politik/den-gode-stemning-forsvandt-med-et-man-kan-ikke-bare-henvise-til-amerikanske> Den gode stemning forsvandt med ét: 'Man kan ikke bare henvise til amerikanske tilstande, når noget går én imod'

 <https://www.dr.dk/nyheder/udland/konflikten-i-kasakhstan-spidser-til-tidligere-spionchef-anholdt-hoejforraederi>

 <https://www.dr.dk/nyheder/udland/konflikten-i-kasakhstan-spidser-til-tidligere-spionchef-anholdt-hoejforraederi>

UDLAND16 MIN. SIDEN

 <https://www.dr.dk/nyheder/udland/konflikten-i-kasakhstan-spidser-til-tidligere-spionchef-anholdt-hoejforraederi> Konflikten i Kasakhstan spidser til: Tidligere spionchef anholdt for højforræderi

 <https://www.dr.dk/nyheder/udland/serbien-raser-over-behandlingen-af-novak-djokovic-han-er-ikke-en-forbryder-eller>

 <https://www.dr.dk/nyheder/udland/serbien-raser-over-behandlingen-af-novak-djokovic-han-er-ikke-en-forbryder-eller>

UDLAND17 MIN. SIDEN

 <https://www.dr.dk/nyheder/udland/serbien-raser-over-behandlingen-af-novak-djokovic-han-er-ikke-en-forbryder-eller> Serbien raser over behandlingen af Novak Djokovic: 'Han er ikke en forbryder eller terrorist'

 <https://www.dr.dk/sporten/kievs-borgmester-og-jernnaeve-traener-med-ukraines-haer-melder-sig-klar-til-krig-mod-putin>

 <https://www.dr.dk/sporten/kievs-borgmester-og-jernnaeve-traener-med-ukraines-haer-melder-sig-klar-til-krig-mod-putin>

SPORT28 MIN. SIDEN

 <https://www.dr.dk/sporten/kievs-borgmester-og-jernnaeve-traener-med-ukraines-haer-melder-sig-klar-til-krig-mod-putin> Kievs borgmester og 'jernnæve' træner med Ukraines hær: Melder sig klar til krig mod Putin

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland/konstant-syge-boern-presser-foraeldre-mange-tror-man-pjaekker-med-saa-mange>

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland/konstant-syge-boern-presser-foraeldre-mange-tror-man-pjaekker-med-saa-mange>

INDLANDI DAG KL. 11:50

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland/konstant-syge-boern-presser-foraeldre-mange-tror-man-pjaekker-med-saa-mange> Konstant syge børn presser forældre: 'Mange tror, man pjækker med så mange fraværsdage'

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland/foraeldre-bliver-hjemme-igen-igen-og-igen-paa-grund-af-syge-boern>

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland/foraeldre-bliver-hjemme-igen-igen-og-igen-paa-grund-af-syge-boern>

INDLANDI DAG KL. 06:50

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland/foraeldre-bliver-hjemme-igen-igen-og-igen-paa-grund-af-syge-boern> Forældre bliver hjemme igen, igen og igen på grund af syge børn

 <https://www.dr.dk/sporten/haandbold/em/nye-regler-coronakarantaene-ved-em-vaekker-kritik-det-er-amatoeragtigt>

 <https://www.dr.dk/sporten/haandbold/em/nye-regler-coronakarantaene-ved-em-vaekker-kritik-det-er-amatoeragtigt>

EM HÅNDBOLDI DAG KL. 06:45

 <https://www.dr.dk/sporten/haandbold/em/nye-regler-coronakarantaene-ved-em-vaekker-kritik-det-er-amatoeragtigt> Nye regler for coronakarantæne ved EM vækker kritik: 'Det er amatøragtigt'

 <https://www.dr.dk/nyheder/udland/atomkraft-og-naturgas-har-startet-en-politisk-storm-det-er-hovedrystende-vi>

 <https://www.dr.dk/nyheder/udland/atomkraft-og-naturgas-har-startet-en-politisk-storm-det-er-hovedrystende-vi>

UDLANDI DAG KL. 11:50

 <https://www.dr.dk/nyheder/udland/atomkraft-og-naturgas-har-startet-en-politisk-storm-det-er-hovedrystende-vi> Atomkraft og naturgas har startet en politisk storm: 'Det er hovedrystende, at vi overhovedet diskuterer det her'

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland/priserne-paa-energi-eksploderer-det-minder-om-dengang-energikrisen-ramte-i-1973>

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland/priserne-paa-energi-eksploderer-det-minder-om-dengang-energikrisen-ramte-i-1973>

INDLANDI GÅR KL. 20:50

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland/priserne-paa-energi-eksploderer-det-minder-om-dengang-energikrisen-ramte-i-1973> Priserne på energi eksploderer: Det minder om dengang, energikrisen ramte i 1973