[Sportslisten] med mjudder i hele ansigtet

Oda Johannessen oda.johannessen at gmail.com
Man Jan 10 14:46:15 CET 2022

Masser af jord og masser af vand. Kombinationen, alle børn elsker, og alle
forældre hader. Mudder.

Men det er ikke kun børn, som fra tid til anden boltrer sig i den klæbrige
masse. Landets bedste til at køre på cykel i mudder har nok også en tøjvask
eller to fra DM i cykelcross, som blev afholdt i området på og omkring
Aarhus Cyklebane søndag eftermiddag.

Nu er jeg jo heller ikke så gammel, så allerede at have fem DM-titler i
cykelcross er da vildt nok.

CAROLINE BOHÉ, 22-ÅRIG CYKELRYTTER

Èn af dem, som tog et ekstra langt bad efter DM, var Caroline Bohé. I sikker
stil nappede den 22-årige cykelrytter DM-titlen på en rute, som de fleste
børnehavebørn ville give deres fredagsslik for at komme til at lege på.

- Det var fuldstændig sindssygt. Jeg var ude at prøve banen i lørdag, hvor
det var frostvejr, og der var den helt hård. Så kommer jeg søndag, og så har
regnen bare lavet ruten om til en stor mudderpøl, lyder det fra
DM-guldvinderen med et lille grin.

Der var masser af mudder, og til tider var det svært at holde sig i sadlen.
Men 22-årige Caroline Bohé havde styr på sagerne, og nappede sin femte
DM-titel. (Foto: Lars Juul)

Smil var der dog ikke på læben hos Bohé kort inde i DM-løbet. For selvom man
er storfavorit til guldet, kommer tingene ikke af sig selv.

- Efter to minutter vælger jeg at vælte i den største mudderpøl på hele
ruten, og der tænkte jeg; 'Hvad fanden er det, jeg har gang i?'

Men Bohé kom tilbage i sadlen, og da det kom til stykket, var der ingen, som
kunne røre den sjællandske cykelrytter, der kørte over stregen næsten fire
minutter hurtigere end nummer to.

- Jeg vidste godt, at jeg var favorit, og at modstanden ikke var så hård.
Men når man stiller op, så gør man det for at vinde, og så er det bare altid
sjovt at køre DM i cykelcross, hvor tilskuerne er med til at gøre det til en
fed dag, siger Caroline Bohé.

Dronningen af dansk cykelcross

Og det er bestemt ikke første gang, at Caroline Bohé kører først over
stregen til DM i cykelcross. Faktisk var søndagens titel den fjerde i træk
og nummer fem i alt. Dermed går Bohé forbi Nikoline Hansen og kan nu kalde
sig dronningen af dansk cykelcross.

- Det er da en fed titel at have, og nu er jeg jo heller ikke så gammel, så
allerede at have fem DM-titler i cykelcross er da vildt nok.

Caroline Bohé (midten) fejrer sin guldmedalje. Julie Lillelund (venstre) tog
sølv, mens Olympia Bianca Norrid-Mortensen (højre) kørte sig til
bronzemedaljen. (Foto: Lars Juul)

Ja, vildt er det bestemt at nappe fem DM-titler på seks år. Især fordi det
slet ikke er cykelcross, som Caroline Bohé bruger mest tid på. Faktisk
træder hun oftere i pedalerne på en mountainbike. Og det gør hun så godt, at
hun tilbage i juni vandt DM for første gang i karrieren og senere på
sommeren repræsenterede Danmark ved de olympiske lege i Tokyo.

Selv siger hun, at DM-titlen i Mountainbike betyder klart mest for hende, og
at det er i den disciplin, fokus ligger lige nu. Cykelcross er mere noget,
hun dyrker i vintermånederne, hvor mountainbikesæsonen ligger stille.

HVAD ER CYKELCROSS?

I cykelcross konkurrerer rytterne på en rute, som består af en kombination
af forskellige typer terræn såsom veje, marker og stier. Her er
forhindringer eller stigninger, der får rytterne til stige af og på cyklen.

Cyklerne kan ligne almindelige racercykler, men er mere robuste og har en
anden geometri. Mest bemærkelsesværdigt er dækkene, der er grove og
mønstrede, mens bremserne også adskiller sig fra almindelige racercykler.

Kilde: Danmarks Cykle Union

Hun vil dog ikke afvise at lægge flere kræfter i cykelcrosssporten i
fremtiden, men lige nu er cykelstyret rettet mod den kommende World
Cup-sæson i Mountainbike, som begynder i april. Og selvom cykelcross ’bare’
er en sjov ting at køre, når mountainbikesæsonen holder pause, så kan en
DM-titel altid bruges.

- Det er da et godt selvtillidsboost at begynde forberedelserne til den
kommende mountainbikesæson med, lyder det fra Bohé.

- En sejr er en sejr, som hun siger.

Hos de bedste mandlige cykelcrossryttere var der tronskifte efter søndagens
løb. Sebastian Fini, som har vundet DM-guldet de seneste fire år, måtte
abdicere og overlade tronen til Simon Andreassen.

Den 24-årige fynbo, som også vandt guldet i 2016 og 2017, kørte tidligt væk
fra resten af feltet. Herefter så Andreassen sig ikke tilbage og kørte
guldet hjem i sikker stil.

Den forsvarende mester, Sebastian Fini, sluttede på en skuffende
syvendeplads.

Der var også mudder i ansigtet hos DM-guldvinderen hos mændene, Simon
Andreassen. Den 24-årige fynbo tog guldet. Gustav Frederik Dahl kørte sig
til sølv, mens Oliver Vedersø Sølvhøj nappede bronzen. (Foto: Lars Juul)

Venlig hilsen

Oda