[Sundhed] Landmænd, sekretærer og piloter skal vaccinere mod corona

Oda Johannessen oda.johannessen at gmail.com
Tor Dec 2 12:47:09 CET 2021

Landmænd, sekretærer og piloter skal vaccinere mod corona

Region Sjælland mangler personale og uddanner i øjeblikket alt fra landmænd
til piloter til at vaccinere befolkningen mod coronavirus.

Lige nu øver hun sig på appelsiner, men snart er 46-årige Mie Ingerslev
Jensen uddannet til at vaccinere befolkningen mod coronavirus.

:55

De ældre og sårbare har allerede fået tilbuddet. Og snart får vi alle sammen
mulighed for at få det tredje stik mod coronavirus. Det såkaldte
boosterstik.

Men med de tusindvis af coronavacciner, der skal gives, er der ikke nok
sundhedsfaglige hænder til at stikke kanylerne i skuldrene.

Derfor vil Region Sjælland forsøge at få flere til at hjælpe med at
vaccinere befolkningen, og de er i fuld gang med at rekruttere personale.

I en ny kampagne forsøger regionen at rekruttere personale til at stå for at
vaccinere, selvom de ikke er uddannet læger, sygeplejersker eller
SOSU-assistenter.

- Der er ikke sundhedsfaglige hænder nok på nuværende tidspunkt, og der er
forøget coronasmitte i vores samfund og derved forøget pres på vores
sygehuse. Derfor rækker vi hånden ud til andre faggrupper, siger Søren
Wistisen Rasmussen

Han er lægefaglig enhedschef i det nære sundhedsvæsen i Region Sjælland.

Også den ny indsats om at få de 5-11-årige vaccineret gør, at der er tryk på
systemet og brug for flere hænder.

Over 200 er allerede oplært

Bettina Tomczyk er sygeplejerske og sundhedsfaglig konsulent i Region
Sjælland, og hun har allerede lært over 200 personer uden sundhedsfaglig
baggrund at vaccinere.

Vaccinecentret i Næstved er et af de steder, hvor hun underviser i teori og
praksis.

Her bliver der brugt både appelsiner og dukkeskuldre i undervisningen, som
eleverne sprøjter saltvand ind i. Og skal der bruges en rigtig muskel,
lægger Bettina Tomczyk også gerne sin egen skulder til.

Det her er ikke et lynkursus. De får teoretisk undervisning, en
færdighedstræning og en praktisk supervision ude i virkeligheden, så de
bliver rigtig godt trænet i det.

BETTINA TOMCZYK, SYGEPLEJERSKE OG SUNDHEDSFAGLIG KONSULENT, REGION SJÆLLAND

Hun forstår godt, at nogle borgere kan blive bekymret over, at det ikke er
en sundhedsfaglig person, der giver stikket. Men ifølge hende er oplæringen
fuldstændig den samme, som når en læge eller en sygeplejerske skal oplæres i
at vaccinere.

- Det her er ikke et lynkursus. De får teoretisk undervisning, en
færdighedstræning og en praktisk supervision ude i virkeligheden, så de
bliver rigtig godt trænet i det.

- Og man skal lige huske, at der er sygeplejersker, der aldrig har givet
vaccination, for det er ikke en del af vores uddannelse, så det er samme
kvalitet i stikket, siger Bettina Tomczyk.

Hun slår desuden fast, at der altid er sundhedsfagligt personale til at
hjælpe, hvis der er behov for en sundhedsfaglig vurdering.

Sygeplejerske Bettina Tomczyk underviser Victor Rask og Mie Ingerslev Jensen
i at vaccinere. (Foto: Anders Bøgelund Friis)

Fra butik til vaccinationscenter

46-årige Mie Ingerslev Jensen er en af dem, der i øjeblikket er ved at blive
uddannet til at kunne vaccinere.

Hun er oprindelig uddannet indenfor butiksfaget og har arbejdet i butik i 27
år. Men nu havde hun lyst til, at der skulle ske noget nyt.

- Nu var tiden til det. Smitten stiger, og jeg fik lyst til at hjælpe
befolkningen med at blive vaccineret, siger hun.

- Jeg er egentlig glad for servicefaget, men her giver jeg jo også en form
for service. Der er bare ikke et produkt imellem os, men en vaccination.

Smitten stiger, og jeg fik lyst til at hjælpe befolkningen med at blive
vaccineret

MIE INGERSLEV JENSEN, KOMMENDE VACCINATØR

Hun er ikke nervøs for, at hun inden så længe skal skifte appelsinerne ud
med rigtige menneskeskuldre, men hun forstår godt, hvis nogle borgere bliver
nervøse over, at det ikke er en med sundhedsfaglig baggrund, der skal give
dem stikket.

- Men til gengæld er jeg specielt uddannet til det her, og jeg skal ikke
vejlede i alle mulige andre ting. Jeg føler, jeg har helt styr på det, siger
hun.

Mie Ingerslev Jensen stikker kanyler med saltvand i appelsiner for at lære
at vaccinere. (Foto: Anders Bøgelund Friis)

300 ansættelser i sigte

Kampagnen fra Region Sjælland har til formål at hente personale til flere
forskellige funktioner udover vaccination som for eksempel podning,
transport og administration.

Ifølge Region Sjælland søger de i øjeblikket 300 personer til både at teste
og vaccinere.

Der er allerede flere ikke-sundhedsuddannede som for eksempel landmænd,
butiksmedarbejdere og en pilot, som er blevet lært op.

Også i Region Midtjylland og Region Hovedstaden benytter man
ikke-sundhedsfagligt personale til at foretage vacciner.

<https://www.facebook.com/share.php?u=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Fre
gionale%2Fsjaelland%2Flandmaend-sekretaerer-og-piloter-skal-vaccinere-mod-co
rona> FACEBOOK
<https://www.twitter.com/share?url=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Fregio
nale%2Fsjaelland%2Flandmaend-sekretaerer-og-piloter-skal-vaccinere-mod-coron
a&text=Landm%C3%A6nd%2C%20sekret%C3%A6rer%20og%20piloter%20skal%20vaccinere%
20mod%20corona> TWITTER

KOPIER LINK

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/landmaend-sekretaerer-og-pilot
er-skal-vaccinere-mod-corona

LÆS OP

Mere fra dr.dk

SJÆLLAND LIGE NU <https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland>

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/region-vil-give-sygeplejerske
r-loenloeft-millioner-ikke-nok-til-loese>

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/region-vil-give-sygeplejerske
r-loenloeft-millioner-ikke-nok-til-loese>

SJÆLLAND30. NOV KL. 13:55

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/region-vil-give-sygeplejerske
r-loenloeft-millioner-ikke-nok-til-loese> Region vil give sygeplejersker
lønløft for millioner: Ikke nok til at løse problemerne

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/11-aarige-puk-foerte-dagbog-o
ver-sin-spiseforstyrrelse-jeg-havde-nogle>

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/11-aarige-puk-foerte-dagbog-o
ver-sin-spiseforstyrrelse-jeg-havde-nogle>

SJÆLLAND24. NOV KL. 10:40

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/11-aarige-puk-foerte-dagbog-o
ver-sin-spiseforstyrrelse-jeg-havde-nogle> 11-årige Puk førte dagbog over
sin spiseforstyrrelse: ’Jeg havde nogle virkelig nedgørende tanker om mig
selv’

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/nyt-byraad-vil-kaempe-nedrivn
ing-af-omstridte-poolsommerhuse-paa-falster>

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/nyt-byraad-vil-kaempe-nedrivn
ing-af-omstridte-poolsommerhuse-paa-falster>

SJÆLLAND18. NOV KL. 18:14

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/nyt-byraad-vil-kaempe-nedrivn
ing-af-omstridte-poolsommerhuse-paa-falster> Nyt byråd vil kæmpe for
nedrivning af omstridte poolsommerhuse på Falster

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/holbaek-borgmester-har-stoevs
uget-kommunen-stemmer-har-svaert-ved>

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/holbaek-borgmester-har-stoevs
uget-kommunen-stemmer-har-svaert-ved>

SJÆLLAND17. NOV KL. 19:15

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/holbaek-borgmester-har-stoevs
uget-kommunen-stemmer-har-svaert-ved> Holbæk-borgmester har støvsuget
kommunen for stemmer: 'Har svært ved at forstå det'

ANDRE LÆSER

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/energipriser-paa-himmelflugt-kan-ko
ste-livsvaerk-det-er-ikke-sikkert-vi>

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/energipriser-paa-himmelflugt-kan-ko
ste-livsvaerk-det-er-ikke-sikkert-vi>

FYNI DAG KL. 10:50

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/energipriser-paa-himmelflugt-kan-ko
ste-livsvaerk-det-er-ikke-sikkert-vi> Energipriser på himmelflugt kan koste
livsværk: Det er ikke sikkert, vi overlever vinteren

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/aendrer-reglerne-nu-skal-folketingsmedlem
mer-aflevere-laegeerklaeringer-ved>

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/aendrer-reglerne-nu-skal-folketingsmedlem
mer-aflevere-laegeerklaeringer-ved>

POLITIKI DAG KL. 10:50

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/aendrer-reglerne-nu-skal-folketingsmedlem
mer-aflevere-laegeerklaeringer-ved> Ændrer reglerne: Nu skal
folketingsmedlemmer aflevere lægeerklæringer ved sygeorlov

<https://www.dr.dk/sporten/haandbold/vm/med-smukke-og-sevaerdige-scoringer-a
abner-spanien-vm-med-et-brag>

<https://www.dr.dk/sporten/haandbold/vm/med-smukke-og-sevaerdige-scoringer-a
abner-spanien-vm-med-et-brag>

VM HÅNDBOLDI GÅR KL. 22:39

<https://www.dr.dk/sporten/haandbold/vm/med-smukke-og-sevaerdige-scoringer-a
abner-spanien-vm-med-et-brag> Med smukke og seværdige scoringer åbner
Spanien VM med et brag

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/kunder-og-ansatte-sneede-inde-i-ikea-fik-
farseret-svinekam-og-en-nat-i-en-valgfri>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/kunder-og-ansatte-sneede-inde-i-ikea-fik-
farseret-svinekam-og-en-nat-i-en-valgfri>

INDLANDI DAG KL. 10:40

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/kunder-og-ansatte-sneede-inde-i-ikea-fik-
farseret-svinekam-og-en-nat-i-en-valgfri> Kunder og ansatte sneede inde i
Ikea: Fik farseret svinekam og en nat i en valgfri seng

<https://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/hvor-er-fokus-i-den-skodfilm-drs-anme
lder-saver-stjernespaekket-gucci-film>

<https://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/hvor-er-fokus-i-den-skodfilm-drs-anme
lder-saver-stjernespaekket-gucci-film>

FILM & SERIER

I DAG KL. 05:49

<https://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/hvor-er-fokus-i-den-skodfilm-drs-anme
lder-saver-stjernespaekket-gucci-film> 'Hvor er fokus i den skodfilm?' DR's
anmelder saver stjernespækket Gucci-film midtover

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/hovedstadsomraadet/ambulancereddere-var
sler-masseflugt-i-region-hovedstaden-det>

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/hovedstadsomraadet/ambulancereddere-var
sler-masseflugt-i-region-hovedstaden-det>

KØBENHAVNI DAG KL. 05:50

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/hovedstadsomraadet/ambulancereddere-var
sler-masseflugt-i-region-hovedstaden-det> Ambulancereddere varsler
masseflugt i Region Hovedstaden: 'Det tærer simpelthen for meget på mig'

TOPHISTORIER

[...]

SJÆLLANDI DAG KL. 10:55

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/landmaend-sekretaerer-og-pilo
ter-skal-vaccinere-mod-corona> Landmænd, sekretærer og piloter skal
vaccinere mod corona

[...]

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland/live-sneen-falder-i-danmark>

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland/live-sneen-falder-i-danmark>

INDLANDI GÅR KL. 14:30

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland/live-sneen-falder-i-danmark> LIVE: Sneen
falder i Danmark

[...]

<https://www.dr.dk/sporten/tennis/slut-med-tennis-i-kina-wta-tager-kaempe-be
slutning-og-suspenderer-alle-turneringer-i>

<https://www.dr.dk/sporten/tennis/slut-med-tennis-i-kina-wta-tager-kaempe-be
slutning-og-suspenderer-alle-turneringer-i>

TENNISI DAG KL. 05:46

<https://www.dr.dk/sporten/tennis/slut-med-tennis-i-kina-wta-tager-kaempe-be
slutning-og-suspenderer-alle-turneringer-i> Slut med tennis i Kina? WTA
tager 'kæmpe beslutning' og suspenderer alle turneringer i Kina

[...]

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/syv-vigtige-tal-fra-statsministerens-coro
napressemoede>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/syv-vigtige-tal-fra-statsministerens-coro
napressemoede>

INDLANDI GÅR KL. 20:56

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/syv-vigtige-tal-fra-statsministerens-coro
napressemoede> Syv vigtige tal fra statsministerens coronapressemøde

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/dansk-militaerfly-skal-hjaelpe-med-stoppe-
livsfarlig-menneskesmugling-til>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/dansk-militaerfly-skal-hjaelpe-med-stoppe-
livsfarlig-menneskesmugling-til>

UDLANDI GÅR KL. 20:46

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/dansk-militaerfly-skal-hjaelpe-med-stoppe-
livsfarlig-menneskesmugling-til> Dansk militærfly skal hjælpe med at stoppe
livsfarlig menneskesmugling til Storbritannien

Gå til forsiden af dr.dk <https://www.dr.dk/>

*

o   NYHEDER <https://www.dr.dk/nyheder>

o   SENESTE NYT <https://www.dr.dk/nyheder>