[Sundhed] annette blev dødsyg af coron 1halvandet år senere kan hun kun arbejde 4 timer om ugen

Oda Johannessen oda.johannessen at gmail.com
Tir Dec 21 15:55:32 CET 2021

 <https://www.dr.dk/nyheder/regionale/trekanten> TREKANTOMRÅDET

Anette blev dødssyg af corona: Efter halvandet år kan hun kun arbejde fire
timer om ugen

Anette Jørgensen har fået et skræddersyet job på sin gamle arbejdsplads
efter et voldsomt sygdomsforløb.

Fra 28 arbejdstimer om ugen til 4. Anette Jørgensen er hårdt ramt af
senfølger efter corona. Men hun har fået lov til at beholde sit job.

LÆS OP

et ingen energi tilbage, da Anette Jørgensen kom ud af respiratoren efter et
voldsomt coronaforløb sidste år.

- Du tror måske du kan stå ud af sengen, men nope - det er med lift. Så jeg
var da utroligt skræmt, fortæller hun.

Nu er der gået ni måneder, og Anette Jørgensen kan stadig kun arbejde fire
timer om ugen.

- Så er jeg udmattet og træt, og så skal jeg hjem og hvile, siger Anette
Jørgensen.

Anette kunne ikke skrive sit eget navn, da hun vågnede efter mere end ti
dage i respirator:

Afspil video

33 SEKUNDER

Anette: Jeg kunne ikke skrive mit eget navn

Men lad os vende tilbage til fredag den 27. marts 2020, hvor Anette
Jørgensen som sædvanligt mødte ind til sin aftenvagt som social- og
sundhedshjælper på Plejecenteret Vonsildhave i Kolding.

Ret hurtigt fik hun feber, og tog hjem efter få timer. Dagen efter bliver
hun testet positiv.

Da hun samtidig fik det dårligere, blev hun indlagt på Sygehus Lillebælt i
Kolding.

Den 4. april koblede lægerne hende til en respirator.

Jeg skulle starte forfra, og det var utroligt hårdt.

ANETTE JØRGENSEN, SENFØLGERAMT, KOLDING

Her lå hun i koma i ti dage og fire i vågen tilstand.

- Jeg kunne ikke skrive mit eget navn, da jeg vågnede, så jeg var da
utroligt skræmt, siger hun.

Efter en måned, blev Anette Jørgensen udskrevet.

- Jeg skulle starte helt forfra, og det var utroligt hårdt, fortæller Anette
Jørgensen.

DE MEST ALMINDELIGE SENFØLGER AF COVID

*        Åndenød og hoste

*        Brystsmerter, trykken for brystet og hjertebanken

*        Træthed og feber

*        Koncentrations- og hukommelsesbesvær, hovedpine, søvnforstyrrelser

*        Mavesmerter, kvalme, diarre

*        Led- og muskelsmerter

*        Symptomer på depression og angst

*        Tab af smags-/lugtesans, tinnitus, ørepine, ondt i halsen,
svimmelhed

*        Hududslæt

Sundhedsstyrelsen gør opmærksom på, at der stadig er sparsom viden for
størstedelen af de rapporterede symptomer.

Kilde: Sundhedsstyrelsen

Fra fuld tid til fire timers arbejde om ugen

Nu er der gået næsten halvandet år, siden Anette Jørgensen blev syg.

Hun er stadig meget træt og slet ikke i stand til at passe et fuldtidsjob.

Men hendes arbejdsplads, Vonsildhave i Kolding, har gjort meget for at
beholde hende.

- Fra dag et har Anette ytret ønske om, at hun kunne tænke sig at komme
tilbage. Og det har også været med til at bevare håbet for hende, tror Ditte
Korsager, der er virksomhedschef på Vonsildhave.

Efter halvandet år kan Anette stadig ikke passe sit gamle job, så nu
arbejder hun fire timer om ugen:

Der findes mange lokale løsninger, siger FOA

Fagforeningen FOA oplever da også, at arbejdsgiverne strækker sig langt, for
at beholde ansatte, som er blevet syge med covid-19 på deres arbejdsplads.

- Der er plads til mig, og der er plads til mine skævheder.

ANETTE JØRGENSEN, SENFØLGERAMT, KOLDING

- Generelt oplever vi en større velvilje til at finde gode, lokale
løsninger, siger Maria Melchiorsen, der er forbundssekretær i fagforeningen
FOA.

Samtidig fortæller hun, at det er en god idé, at arbejdsgivere prøver at
fastholde medarbejdere, som er blevet syge.

- Vi ved, at det virker, siger Maria Melchiorsen.

Anette Jørgensen er da også ualmindeligt glad for at være tilbage. Hendes
jobbeskrivelse er hyggetante, hvor hun deler en kop kaffe med beboerne og
taler om løst og fast.

Og selv om det er et flexjob på fire timer - og langt fra de 28 timer før
corona - så er Anette Jørgensen taknemmelig.

- Der er plads til mig, og der er plads til mine skævheder, siger hun.

<https://www.facebook.com/share.php?u=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Fre
gionale%2Ftrekanten%2Fanette-blev-doedssyg-af-corona-efter-halvandet-aar-kan
-hun-kun-arbejde> FACEBOOK
<https://www.twitter.com/share?url=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Fregio
nale%2Ftrekanten%2Fanette-blev-doedssyg-af-corona-efter-halvandet-aar-kan-hu
n-kun-arbejde&text=Anette%20blev%20d%C3%B8dssyg%20af%20corona%3A%20Efter%20h
alvandet%20%C3%A5r%20kan%20hun%20kun%20arbejde%20fire%20timer%20om%20ugen>
TWITTER

KOPIER LINK

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/trekanten/anette-blev-doedssyg-af-corona
-efter-halvandet-aar-kan-hun-kun-arbejde

LÆS OP

Mere fra dr.dk

TOPHISTORIER

POLITIKI DAG KL. 13:00

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/live-tv-nu-skal-stoejbergs-kolleger-stemm
e-er-hun-vaerdig-til-sidde-i-folketinget> LIVE-TV Nu skal Støjbergs kolleger
stemme: Er hun værdig til at sidde i Folketinget?

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/minister-slaar-fast-boernene-vender-tilba
ge-i-skole-5-januar>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/minister-slaar-fast-boernene-vender-tilba
ge-i-skole-5-januar>

INDLANDI DAG KL. 13:53

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/minister-slaar-fast-boernene-vender-tilba
ge-i-skole-5-januar> Minister slår fast: Børnene vender tilbage i skole 5.
januar

<https://www.dr.dk/nyheder/penge/store-udsving-paa-aktiemarkedet-i-december-
2021-har-vaeret-et-rigtig-godt-aar-i-hvert>

<https://www.dr.dk/nyheder/penge/store-udsving-paa-aktiemarkedet-i-december-
2021-har-vaeret-et-rigtig-godt-aar-i-hvert>

PENGEI DAG KL. 13:48

<https://www.dr.dk/nyheder/penge/store-udsving-paa-aktiemarkedet-i-december-
2021-har-vaeret-et-rigtig-godt-aar-i-hvert> Store udsving på aktiemarkedet i
december: ’2021 har været et rigtig godt år - i hvert fald indtil for nylig’

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/selvtest-er-udsolgt-flere-steder-isaer-i-
loebet-af-weekenden-gik-det-helt-amok>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/selvtest-er-udsolgt-flere-steder-isaer-i-
loebet-af-weekenden-gik-det-helt-amok>

INDLANDI DAG KL. 13:50

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/selvtest-er-udsolgt-flere-steder-isaer-i-
loebet-af-weekenden-gik-det-helt-amok> Selvtest er udsolgt flere steder:
'Især i løbet af weekenden gik det helt amok'

<https://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/sex-and-city-stjerne-fyret-fra-serie-
efter-beskyldning-om-voldtaegt>

<https://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/sex-and-city-stjerne-fyret-fra-serie-
efter-beskyldning-om-voldtaegt>

FILM & SERIERI DAG KL. 10:55

<https://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/sex-and-city-stjerne-fyret-fra-serie-
efter-beskyldning-om-voldtaegt> 'Sex and the City'-stjerne fyret fra serie
efter beskyldning om voldtægt

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/minister-vil-have-endnu-flere-saarbare-ae
ldre-coronavaccineret-stor-skaevhed-mellem>

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/minister-vil-have-endnu-flere-saarbare-ae
ldre-coronavaccineret-stor-skaevhed-mellem>

POLITIKI DAG KL. 10:53

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/minister-vil-have-endnu-flere-saarbare-ae
ldre-coronavaccineret-stor-skaevhed-mellem> Minister vil have endnu flere
sårbare ældre coronavaccineret: Stor skævhed mellem kommunerne

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/professor-om-stort-moerketal-der-er-rigti
g-mange-vi-ikke-finder>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/professor-om-stort-moerketal-der-er-rigti
g-mange-vi-ikke-finder>

INDLANDI DAG KL. 05:52

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/professor-om-stort-moerketal-der-er-rigti
g-mange-vi-ikke-finder> Professor om stort mørketal: 'Der er rigtig mange,
vi ikke finder'

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/fra-66-til-40-procent-markant-faerre-best
aar-den-nye-indfoedsretsproeve>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/fra-66-til-40-procent-markant-faerre-best
aar-den-nye-indfoedsretsproeve>

INDLANDI DAG KL. 05:40

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/fra-66-til-40-procent-markant-faerre-best
aar-den-nye-indfoedsretsproeve> Fra 66 til 40 procent: Markant færre består
den nye indfødsretsprøve

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/who-chef-omikron-rammer-vaccinerede-og-tid
ligere-smittede>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/who-chef-omikron-rammer-vaccinerede-og-tid
ligere-smittede>

UDLANDI DAG KL. 05:26

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/who-chef-omikron-rammer-vaccinerede-og-tid
ligere-smittede> WHO-chef: Omikron rammer vaccinerede og tidligere smittede

<https://www.dr.dk/nyheder/vejret/masser-af-sne-paa-vej-hvid-jul-er-paa-inge
n-maader-udelukket>

<https://www.dr.dk/nyheder/vejret/masser-af-sne-paa-vej-hvid-jul-er-paa-inge
n-maader-udelukket>

VEJRETI GÅR KL. 18:10

<https://www.dr.dk/nyheder/vejret/masser-af-sne-paa-vej-hvid-jul-er-paa-inge
n-maader-udelukket> Masser af sne på vej: Hvid jul er 'på ingen måder
udelukket'

Gå til forsiden af dr.dk <https://www.dr.dk/>

*

o   NYHEDER <https://www.dr.dk/nyheder>