[Sundhed] INDLAND

Oda Johannessen oda.johannessen at gmail.com
Ons Dec 22 10:11:38 CET 2021

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland> INDLAND

Ole Hansen kan se frem til juleaften indlagt med corona: 'Jeg regner med, at
jeg slipper igennem det'

86-årig blev smittet med corona, inden han nåede at få tredje vaccinestik.

Coronapatient Ole Hansen er indlagt på Nordsjællands Hospital og får ilt
gennem slanger i næsen. (Foto: Paw Lindegaard Nielsen © DR)

LÆS OP

ORDBOG

TEKST

AF

 <mailto:tpra at dr.dk> Thomas Prakash

 <mailto:anhi at dr.dk> Anders Heissel

I GÅR KL. 20:45

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ole-hansen-kan-se-frem-til-juleaften-indla
gt-med-corona-jeg-regner-med-jeg-slipper

86-årige Ole Hansen er en af de danskere, der kan se frem til at fejre
juleaften på en corona-afdeling.

Siden mandag har han været indlagt på Lunge- og Infektionsmedicinsk afdeling
på Nordsjællands Hospital.

- Jeg bor sammen med min søn, og min datter er så hjemme på ferie og skal
holde jul sammen med os. Det bliver så formentlig kun hende og ham, der skal
holde juleaften sammen, siger han.

Han er én af de i alt 554 borgere i Danmark, der lige nu er indlagt med
corona.

Den seneste tid har antallet af indlæggelser været stigende, og frygten for,
at coronapatienterne skal tvinge sygehusvæsenet i knæ, fik i denne uge et
flertal i Folketinget til at suspendere behandlingsgarantien, så sygehusene
bedre kan fordele mandskab og ressourcer.

På Nordsjællands Hospital får Ole Hansen masser af ilt for at hjælpe
lungerne, men ellers fortæller han, at sygdomsforløbet ikke har været så
skræmmende, som man kunne frygte.

- Jeg har egentlig haft det meget godt. Mandag fik jeg en hel masse medicin,
og jeg har fået slanger og væske og alt muligt, som jeg ikke forstod så
meget af, og er blevet prikket hist og her, siger han.

- Jeg synes såmænd, at jeg har det udmærket, fortæller Ole Hansen.

Han er færdigvaccineret, men nåede ikke at få tredje stik, da han først
skulle have overstået nogle andre behandlinger, blandt andet en
influenza-vaccine og en antibiotikakur

- Så skulle den lige overstås, og så pludselig kom det her. Så jeg har ikke
fået tredje stik. Ikke endnu, fortæller han.

Nogle af de patienter, vi har, er overraskede over, hvor lang tid du er
indlagt. Hvis du er rigtigt syg, kan du godt risikere at være indlagt i en
hel måned,

CHRISTIAN SØBORG, LEDENDE OVERLÆGE, NORDSJÆLLANDS HOSPITAL

Christian Søborg, ledende overlæge på afdelingen, fortæller, at han typisk
oplever tre typer af coronapatienter på hospitalet.

Den første gruppe er de smittede, der kommer i akutmodtagelsen. Her er 80
procent ikke så syge, at det kræver indlæggelse.

Den anden gruppe udgøres af de uvaccinerede.

- Mange af dem bliver desværre relativt syge og har en længere indlæggelse,
og nogle af dem er også så uheldige, at de kommer på intensiv, fortæller
Christian Søborg.

- Nogle af de patienter, vi har, er overraskede over, hvor lang tid du er
indlagt. Hvis du er rigtigt syg, kan du godt risikere at være indlagt i en
hel måned, siger han.

Og så er der den tredje gruppe patienter. Det er den gruppe, som Ole Hansen
tilhører: De vaccinerede. De har typisk et mildere sygdomsforløb.

- De, der er vaccinerede, er helt klart indlagt i kortere tid, og det er
også min vurdering, at de er mindre klinisk syge, end de var, da vi ikke
havde vaccinen, fortæller han.

Ole Hansen har siden mandag været indlagt på Nordsjællands Hospital. (Foto:
Paw Lindegaard Nielsen © DR)

Lige nu er afdelingen ikke særligt hårdt presset, og man har haft plads til
at tage imod et par coronapatienter fra andre hospitaler.

- I den situation, vi er i her på Nordsjællands Hospital, er vi ikke kommet
dertil, hvor vi prioriterer noget fra. Patienterne får fuldstændig den samme
behandling, som de fik for to uger siden, siger han.

- Det største problem lige nu, er at vi venter på, hvor mange patienter, der
reelt bliver indlagt, fortæller han.

Læger og sygeplejersker kender sygdommen bedre

Dagligt studerer han smittetal og indlæggelsestal.

- Det, som vi specielt fokuserer på, er indlæggelsestallet. Hvor mange af
dem, der er smittede, bliver indlagt? Det vil vise sig i løbet af den næste
uges tid, tror jeg.

Jeg håber, at det her kan overstås godt, og så kan jeg få mit tredje stik.
Så kan man være fri for at ryge på den én gang til.

OLE HANSEN, CORONA-INDLAGT

Den gode nyhed er, at man er blevet bedre til at behandle de coronaramte.

- Vi er et helt andet sted, end vi var ved sidste coronabølge. Vi kender
sygdommen meget bedre. Vi har mange flere behandlingsmuligheder, og vores
plejepersonale kender sygdommen meget bedre og kan bedre reagere, når
patienten bliver dårligere, siger Christian Søborg.

Imens venter Ole Hansen på, at han bliver rask nok til at komme hjem til
familien. Den tidligere maskiningeniør har også sin hobby med at bygge små
dampmaskiner, der venter. Og så skal haven jo også passes.

- Jeg håber, at det her kan overstås godt, og så kan jeg få mit tredje stik.
Så kan man være fri for at ryge på den én gang til, siger han.

Har altid været optimist

Ole Hansen ved ikke, hvordan han er blevet smittet. Han føler ellers, at han
har passet på sig selv under pandemien. Han har brugt mundbind og håndsprit
samt reduceret antallet af indkøbsture og sociale kontakter.

Så da han endelig fik en positiv PCR-test, blev han overrasket.

- Ja, det er jo ikke behageligt at få den besked. Men jeg har jo altid været
optimist, så jeg håber. at det skal nok gå med så godt udstyr, man har, og
så gode læger og sygeplejersker, siger han

- Efterhånden har de en del erfaring på det område. Jeg håber jo på, at man
kan få mig på højkant igen.

Er du bange?

Nej, det er jeg egentligt ikke. Jeg håber og regner med, at jeg slipper
igennem det.

<https://www.facebook.com/share.php?u=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Fin
dland%2Fole-hansen-kan-se-frem-til-juleaften-indlagt-med-corona-jeg-regner-m
ed-jeg-slipper> FACEBOOK
<https://www.twitter.com/share?url=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Findla
nd%2Fole-hansen-kan-se-frem-til-juleaften-indlagt-med-corona-jeg-regner-med-
jeg-slipper&text=Ole%20Hansen%20kan%20se%20frem%20til%20juleaften%20indlagt%
20med%20corona%3A%20%27Jeg%20regner%20med%2C%20at%20jeg%20slipper%20igennem%
20det%27> TWITTER

KOPIER LINK

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ole-hansen-kan-se-frem-til-juleaften-indla
gt-med-corona-jeg-regner-med-jeg-slipper

LÆS OP

Mere fra dr.dk

TOPHISTORIER

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/gymnasieelever-og-andre-melder-sig-til-hj
aelpe-presset-aeldrepleje-i-julen>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/gymnasieelever-og-andre-melder-sig-til-hj
aelpe-presset-aeldrepleje-i-julen>

INDLANDI DAG KL. 05:48

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/gymnasieelever-og-andre-melder-sig-til-hj
aelpe-presset-aeldrepleje-i-julen> Gymnasieelever og andre melder sig til at
hjælpe presset ældrepleje i julen

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/eksplosiv-smittestigning-i-europa-bekymrer
-who-endnu-en-storm-er-pa-vej>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/eksplosiv-smittestigning-i-europa-bekymrer
-who-endnu-en-storm-er-pa-vej>

UDLANDI DAG KL. 05:21

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/eksplosiv-smittestigning-i-europa-bekymrer
-who-endnu-en-storm-er-pa-vej> Eksplosiv smittestigning i Europa bekymrer
WHO: 'Endnu en storm er på vej'

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/fik-benet-amputeret-efter-ildkamp-genoptr
aening-af-formodet-pirat-kan-blive-dansk>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/fik-benet-amputeret-efter-ildkamp-genoptr
aening-af-formodet-pirat-kan-blive-dansk>

INDLANDI DAG KL. 05:40

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/fik-benet-amputeret-efter-ildkamp-genoptr
aening-af-formodet-pirat-kan-blive-dansk> Fik benet amputeret efter ildkamp:
Genoptræning af formodet pirat kan blive dansk ansvar

<https://www.dr.dk/sporten/smitten-stiger-kampe-bliver-udsat-og-flere-ligaer
-ligger-doede-henover-julen>

<https://www.dr.dk/sporten/smitten-stiger-kampe-bliver-udsat-og-flere-ligaer
-ligger-doede-henover-julen>

SPORTI DAG KL. 05:49

<https://www.dr.dk/sporten/smitten-stiger-kampe-bliver-udsat-og-flere-ligaer
-ligger-doede-henover-julen> Smitten stiger, kampe bliver udsat, og flere
ligaer ligger døde henover julen

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/la-politiker-kom-til-afgive-stemme-fra-so
fie-carsten-nielsens-profil-i-folketinget>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/la-politiker-kom-til-afgive-stemme-fra-so
fie-carsten-nielsens-profil-i-folketinget>

INDLANDI GÅR KL. 21:09

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/la-politiker-kom-til-afgive-stemme-fra-so
fie-carsten-nielsens-profil-i-folketinget> LA-politiker kom til at afgive
stemme fra Sofie Carsten Nielsens profil i Folketinget

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/inger-stoejberg-i-har-ikke-hoert-det-sids
te-til-mig>

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/inger-stoejberg-i-har-ikke-hoert-det-sids
te-til-mig>

POLITIKI GÅR KL. 16:57

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/inger-stoejberg-i-har-ikke-hoert-det-sids
te-til-mig> Inger Støjberg: I har ikke hørt det sidste til mig

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/tyrkerne-spinker-og-sparer-mens-valutaen-r
utsjer-op-og-ned-alt-er-blevet-dyrere>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/tyrkerne-spinker-og-sparer-mens-valutaen-r
utsjer-op-og-ned-alt-er-blevet-dyrere>

UDLANDI GÅR KL. 20:44

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/tyrkerne-spinker-og-sparer-mens-valutaen-r
utsjer-op-og-ned-alt-er-blevet-dyrere> Tyrkerne spinker og sparer, mens
[...]

INDLANDI GÅR KL. 20:45

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/ole-hansen-kan-se-frem-til-juleaften-indl
agt-med-corona-jeg-regner-med-jeg-slipper> Ole Hansen kan se frem til
juleaften indlagt med corona: 'Jeg regner med, at jeg slipper igennem det'

<https://www.dr.dk/nyheder/viden/natur/70-millioner-aar-gammelt-aeg-gemmer-p
aa-ekstremt-velbevaret-dinosaur-foster>

<https://www.dr.dk/nyheder/viden/natur/70-millioner-aar-gammelt-aeg-gemmer-p
aa-ekstremt-velbevaret-dinosaur-foster>

NATURI GÅR KL. 18:23

<https://www.dr.dk/nyheder/viden/natur/70-millioner-aar-gammelt-aeg-gemmer-p
aa-ekstremt-velbevaret-dinosaur-foster> 70 millioner år gammelt æg gemmer på
ekstremt velbevaret dinosaur-foster

Gå til forsiden af dr.dk <https://www.dr.dk/>

*

o   NYHEDER <https://www.dr.dk/nyheder>