[Sundhed] spiseforstyrelse

Oda Johannessen oda.johannessen at gmail.com
Ons Jan 12 13:56:30 CET 2022

 <https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn> FYN

Flere søger hjælp hos frivillige tjenester: 'Min raske side blev set, ikke
min anoreksi'

Markant flere henvendelser fra mennesker med ondt i livet skyldes ikke kun
corona, lyder det fra flere samtaletjenester.

27-årige Freja Boysen havde det stadig skidt med sin anoreksi, da det
offentlige slap hende. Derfor kontaktede hun en frivillig hjælpelinje for at
få hjælp. (Foto: Anne Diklev Pallesen)

LÆ

AG KL. 10:58

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/flere-soeger-hjaelp-hos-frivillige-t
jenester-min-raske-side-blev-set-ikke-min

Freja Boysen sidder på sit kælderværelse i Svendborg. Hun har det dårligt.
Vi er i 2014, hun er 18 år gammel og har på det her tidspunkt været i
kløerne på spiseforstyrrelsen anoreksi i flere år.

Hun har indtil da været i forskellige behandlingsforløb i det offentlige.

- Men på et eller andet tidspunkt slipper den offentlige behandling, når man
ikke længere er til fare for sig selv fysisk. Problemet var bare, at jeg
stadig havde det rigtig skidt psykisk, fortæller hun.

Freja Boysen har fået nok og er færdig med at have det dårligt. Hun begynder
derfor at søge lidt tilfældigt på nettet efter hjælp. Hun falder over
foreningen LMS, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, og
deres telefonrådgivning.

På et eller andet tidspunkt slipper den offentlige behandling, når man ikke
længere er til fare for sig selv fysisk. Problemet var bare, at jeg stadig
havde det rigtig skidt psykisk.

FREJA BOYSEN, TIDLIGERE SYG MED ANOREKSI

- Jeg kan huske, hvordan jeg brugte rigtig lang tid på at tage mig sammen
til at lave det her opkald, for det var rigtig grænseoverskridende. Men jeg
ender med at ringe op og kommer så igennem til en sød dame, som siger, at
rådgivningen desværre er lukket for i dag, og at jeg skal ringe igen i
morgen.

Kan ikke nå alle samtaler

De senere år har flere hjælpelinjer oplevet en stigning i henvendelser.
Blandt andet hos Sct. Nicolai Tjenesten, der drives af Kirkens Korshær. I
2019 besvarede de 47.000 henvendelser - det steg i 2020 til 54.000
henvendelser - og stigningen har holdt ved i 2021, hvor man også har
besvaret 54.000 opkald.

- Det er en markant stigning, og der er et loft for, hvor mange samtaler vi
kan have, for det kræver naturligvis, at der er dækning af frivillige. Så
der er også en masse samtaler, vi ikke tager, fortæller leder af Sct.
Nicolai Tjenesten Stine Lene Hansen.

Hun peger på coronapandemien som en forklaring på stigningen. Flere har haft
det svært med den isolation, der fulgte i kølvandet på pandemiens greb om
Danmark. Men det er ikke hele forklaringen i hendes optik.

Med de besparelser, der er i det offentlige, vil der helt naturligt være et
behov for at skabe relationer andre steder, og det gør man gennem de her
samtaletjenester.

STINE LENE HANSEN, LEDER AF SCT. NICOLAI TJENESTEN

- Jeg tror også, at vi grundlæggende har det samfundsproblem, at vores
offentlige velfærd tidligere har været præget af samtaler, nærvær og tid. Og
med de besparelser, der er i det offentlige, vil der helt naturligt være et
behov for at skabe relationer andre steder, og det gør man gennem de her
samtaletjenester.

Svært at få hjælp i tide

Også hos Psykiatrifondens Telefonrådgivning kommer der flere henvendelser
fra mennesker med ondt i livet, fortæller leder af rådgivningen Liza
Johnson. I 2021 besvarede rådgivningen 13.500 henvendelser, hvilket er en
stigning på 13,5 procent i forhold til 2020.

Liza Johnson peger også på pandemien som en af forklaringerne.

- Da coronaen gjorde sit indtog, oplevede vi blandt andet mennesker, der
ikke havde oplevet angst før, men hvor for eksempel bekymringer om
smittetryk og lignende var begyndt at fylde uforholdsmæssigt meget i deres
liv.

HER FÅR DE FLERE HENVENDELSER

Alkolinjen: 1798 henvendelser i 2019 - 3732 henvendelser i 2021 TUBAs
onlinerådgvining: 648 henvendelser i 2018 - 927 henvendelser i 2021 Sct.
Nicolai Tjenesten: 47.000 henvendelser i 2019 - 54.000 henvendelser i 2021
Psykiatrifondens Telefonrådgivning: besvarede 13.500 opkald i 2021, hvilket
er en stigning på 13 % Lev uden vold: 2.679 henvendelser i 2019 - 4515
henvendelser i 2021 LMS: 1353 telefonhenvendelser i 2019 - 1609
telefonhenvendelser i 2021

Tallene skal ses i lyset af, at flere af linjerne har gennem årene udvidet
deres åbningstider, så de kan besvare flere opkald, nogle har arbejdet med
at udbrede kendskabet til deres rådgivninger m.m.

Men også Liza Johnson mener, at der er mere end pandemien på spil, når vi
ser på de flere henvendelser.

- Det er et faktum, at det kan være rigtig svært at få den nødvendige hjælp
i tide. Der er utrolig lang ventetid på at komme i gang med behandling hos
en psykiater eller psykolog, og der er mange, der henvender sig, mens de
venter på det. Vi har også mange mennesker, der henvender sig efter en
indlæggelse i psykiatrien, hvor de stadig har det skidt, og der er lang tid
til den opfølgende behandling. Så rækker de ud til for eksempel os.

Dyrkede ikke sygdommen

Freja Boysen fik ikke ringet tilbage dagen efter sit første opkald til LMS.
Der var modet væk. Men to dage efter, hun selv havde kontaktet den
frivillige rådgivning, ringede telefonen.

- Den søde dame, jeg havde snakket med, ringer tilbage og siger, at hun
faktisk er lidt bekymret for mig, og spørger, om ikke jeg vil komme til en
uforpligtende samtale i Odense.

Jeg er simpelthen så taknemmelig for den måde, jeg blev mødt på, og at de
ikke slap mig.

FREYA BOYSEN, TIDLIGERE SYG MED ANOREKSI

Den tager hun til og ender i et års forløb i foreningen med en mentor. Det
er en psykologistuderende, som hun går ture med. Freja kan spejle sig i sin
mentor og føler, der er plads til alle dele af hende i foreningen.

- Min raske side blev set og dyrket, i stedet for at det var min anoreksi,
der blev set og dyrket. Så jeg følte, at jeg blev modtaget som et helt
menneske og ikke som en sygdom.

Arbejder nu selv med hjælpelinjer

Svaret falder prompte, når man spørger, hvor meget hjælpen fra LMS har
betydet for hende:

- Den har betydet alt. Jeg er simpelthen så taknemmelig for den måde, jeg
blev mødt på, og at de ikke slap mig, siger hun og fortsætter:

- Jeg gik jo fra at have lært at være i en tilværelse med min
spiseforstyrrelse til rent faktisk at føle, at jeg kunne leve mit liv fri
igen. Og det var der mange år, hvor jeg ikke var sikker på, at jeg ville
komme til.

Freja Boysen bor i dag i København. Hendes oplevelse fik hende til at kaste
sig ud i iværksætteriet. Hun er i dag <medstifter af den digitale platform
SocialSpace, der har til formål at samle de forskellige hjælpelinjer og
rådgivninger, så de bliver lettere at finde for de mange, der har brug for
en hjælpende hånd.

<https://www.facebook.com/share.php?u=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Fre
gionale%2Ffyn%2Fflere-soeger-hjaelp-hos-frivillige-tjenester-min-raske-side-
blev-set-ikke-min> FACEBOOK
<https://www.twitter.com/share?url=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Fregio
nale%2Ffyn%2Fflere-soeger-hjaelp-hos-frivillige-tjenester-min-raske-side-ble
v-set-ikke-min&text=Flere%20s%C3%B8ger%20hj%C3%A6lp%20hos%20frivillige%20tje
nester%3A%20%27Min%20raske%20side%20blev%20set%2C%20ikke%20min%20anoreksi%27
> TWITTER

KOPIER LINK

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/flere-soeger-hjaelp-hos-frivillige-t
jenester-min-raske-side-blev-set-ikke-min

LÆS OP

Mere fra dr.dk

Gå til forsiden af dr.dk <https://www.dr.dk/>

*