[Sundhed] Dansk undersøgelse blåstempler behandling til svært syge sklerosepatienter | Indland | DR

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Fre Jul 21 17:58:32 CEST 2023

Dansk undersøgelse blåstempler behandling til svært syge sklerosepatienter |
Indland | DR

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland> INDLAND

Dansk undersøgelse blåstempler behandling til svært syge sklerosepatienter

Gode resultater kan betyde, at flere sklerosepatienter i fremtiden skal
tilbydes stamcellebehandling, siger overlæge.

Gudrun Poulstrup er "meget taknemlig" for, at hun kunne få
stamcellebehandling. (© DR)

AF

 <mailto:mpem at dr.dk> Marie Lagoni Pedersen

19. JUL KL. 10:17

Der har manglet behandling til patienter med særligt aggressiv sklerose.

Men  <https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37364374/> en ny dansk undersøgelse
kan give håb til de svært syge patienter.

En gruppe forskere fra Rigshospitalet har gennemgået data fra 32 patienter
med attakvis multipel sklerose, der alle sammen har gennemgået en behandling
med deres egne stamceller mellem 2011 og 2021.

Resultatet er opløftende, fortæller Morten Blinkenberg, som er overlæge i
Dansk Multipel Sklerose Center på Rigshospitalet og en af forskerne bag
undersøgelsen.

- Resultaterne viser, at det er en sikker behandling - vi har ikke haft
alvorlige bivirkninger ved behandlingen, siger han.

Jeg ser mig selv nu som version 2.0

GUDRUN POULSTRUP, SKLEROSEPATIENT, DER HAR FÅET STAMCELLEBEHANDLING

Gennemgangen viser, at 69 procent af patienterne ikke havde oplevet, at
deres sygdom blev værre, to år efter de havde modtaget behandlingen.
Sklerose er ellers en sygdom, der kan forværres over tid.

Til sammenligning har et tidligere studie vist, at omkring 50 procent har
sygdomsfrihed op mod to år efter behandling med stoffet ocrelizumab, som
anses som en af de mest effektive behandlinger af multipel sklerose, skriver
Rigshospitalet.

Multipel sklerose

Multipel sklerose er en autoimmun sygdom. Det betyder, at immuncellerne i
kroppen er syge og angriber centralnervesystemet - det vil sige hjernen og
rygmarven.

Det giver symptomer i det, man kan kalde sygdomsangreb, som er perioder med
symptomer, som kan vare i måneder eller blive permanente.

Patienter kan miste deres mobilitet og blive afhængige af hjælp.

Kilde:
<https://www.rigshospitalet.dk/presse-og-nyt/nyheder/nyheder/Sider/2023/juli
/behandling-med-egne-stamceller-virker-mod-svaer-sklerose.aspx>
Rigshospitalet

Indtil nu har der ikke været en lignende undersøgelse af
stamcellebehandlingens effekt i Danmark. De gode resultater kan betyde, at
flere sklerosepatienter skal tilbydes behandlingen i fremtiden, fortæller
Morten Blinkenberg.

- Fordi vi nu ved, at det er en sikker behandling, og at vi har gode
behandlingsresultater, kan vi sandsynligvis tilbyde flere den her
behandlingsform, siger han.

- Det her er endnu en sten i den mur, vi skal sætte op mod sklerosen, siger
overlægen.

Ikke en behandling for alle

Behandlingen er dog ikke for alle, fordi den er meget hård at gennemgå.

Derfor gives tilbuddet kun til patienter, som ikke har haft tilstrækkelig
gavn af andre behandlingsformer. Blinkenberg anslår, at det gælder fem-ti
procent af alle sklerosepatienter i Danmark.

I sjældne tilfælde har nydiagnosticerede patienter også fået tilbudt
stamcellebehandlingen, men det er kun aktuelt, hvis der er tale om en
særligt aggressiv udgave af sygdommen.

- Det er ikke alle mennesker med sklerose, der vil have gavn af den her
behandling, fordi det er en hårdfør behandling, siger han.

Morten Blinkenberg er en af forskerne bag ny undersøgelse af
stamcellebehandling. (© DR)

En af dem, der kan skrive under på det, er Gudrun Poulstrup. Hun var igennem
behandlingen i foråret og har umiddelbart haft god effekt af behandlingen.

- Det er en rimelig hård omgang, siger hun.

Behandlingen fungerer på den måde, at patienter som Gudrun Poulstrup først
får medicin, der gør, at stamcellerne i blodet øges. Derefter skal patienten
både have indsamlet stamceller fra sit blod, gennemgå kemoterapi og have
sine stamceller tilbage i kroppen igen, for at de kan genopbygge patientens
immunsystem, forklarer overlæge Morten Blinkenberg.

- Man får fem dages højdosis-kemoterapi, og det har selvfølgelig nogle
konsekvenser. Det er ikke nogen let behandling at komme igennem, siger
forskeren.

- Så man må vælge de forløb ud, som er særligt aggressive og også tidligt i
forløbet - helst yngre mennesker - som responderer bedst på behandlingen.

'Jeg ser mig selv nu som version 2.0'

Før sin behandling var Gudrun Poulstrups sygdom kraftigt forværret på kort
tid. I dag er hun glad for, at hun blev fundet egnet til at få behandlingen.

- Det er jeg meget, meget taknemlig for, siger hun.

Afspil video

40 SEKUNDER

I dag håber hun, at den stilstand i sin sygdom, som hun mærker nu, kan vare
rigtig mange år.

- Jeg ser mig selv nu som version 2.0, siger Gudrun Poulstrup.

- Det betyder jo rent praktisk, at jeg kan fastholde min tilknytning til
arbejdsmarkedet så lang tid som overhovedet muligt, hvor prognosen før den
her behandling jo ikke var gode. Det betyder, at jeg kan være den mor for
mine børn, som jeg gerne vil være, siger hun.

Resultaterne af undersøgelsen er blevet offentliggjort i det videnskabelige
tidsskrift Multiple Sclerosis and Related Disorders. Behandlingen udføres på
Dansk Multipel Sklerose Center på Rigshospitalet.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/dansk-undersoegelse-blaastempler-behandlin
g-til-svaert-syge-sklerosepatienter

Del på Facebook

Del på Twitter