[Teknik og fritid] DR-chef stopper efter grænseoverskridende adfærd: 'Hammeren falder, når man på den måde kører over for rødt' | Kultur | DR.Dk

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Tor Dec 9 17:49:38 CET 2021

Hej.

Tja sådan må det være, og så kan man kun håbe at "mænd og Kvinder" Bliver så
meget klogere i fremtiden, selvom sprutten går ind og forstanden ud,

men det er jo nok ikke kun den slags der kan være årsag.

 <https://www.dr.dk/nyheder/kultur> KULTUR

DR-chef stopper efter grænseoverskridende adfærd: 'Hammeren falder, når man
på den måde kører over for rødt'

DR's generaldirektør Maria Rørbye Rønn beklager sagen, men siger, at den
viser, at DR's interne klagesystem virker.

(Foto: Bjarne Bergius Hermansen © DR)

AF

 <mailto:mrq at dr.dk> Marie Ravn Nielsen

Elisabeth Thiis (interview)

I GÅR KL. 18:00

 chef, der med grænseoverskridende adfærd har brudt mediehusets kodeks for
god adfærd.

Det oplyser DR i en pressemedelelse, og DR's generaldirektør Maria Rørbye
Rønn siger til DR, at det var nødvendigt med klare konsekvenser i sagen.

- Når man som chef kører overfor rødt lys på det her område, så falder
hammeren altså. Derfor er der indledt en personalesag, og vedkommende er
stoppet, siger hun.

Chefen har som konsekvens selv valgt at sige sit job op.

Generaldirektør Maria Rørbye Rønn sætter ikke navn på chefen og vil ikke gå
ind i detaljer, da der er tale om en personalesag.

Til gengæld sætter han onsdag selv ord på sin opsigelse på Facebook –
hvilket i øvrigt er de samme ord, som han har skrevet ud til sine
medarbejdere tidligere på dagen.

- Jeg tager det fulde ansvar for, hvad der er sket, og giver hermed jer alle
min uforbeholdne undskyldning, skriver Jakob Sloma Damsholt, der blandt
andet har været chef for en række programmer på P1.

Han forklarer videre, at han under episoden var så fuld, at han "mistede sig
selv og sin dømmekraft".

- Jeg har i den situation opført mig grænseoverskridende og hverken levet op
til DR's adfærdskodeks eller mine egne værdier for, hvordan man er menneske
og chef, fortsætter han.

Jeg er meget ked af det, der er sket, og vil gerne gentage min oprigtige
undskyldning.

TIDLIGERE DR-CHEF

- Jeg forstår til fulde, at DR's ledelse har taget sagen op, og jeg har
taget det fulde ansvar og sagt min stilling op i dag. Jeg er meget ked af
det, der er sket, og vil gerne gentage min oprigtige undskyldning, skriver
han.

I en sms til dr.dk skriver den nu tidligere DR-chef, at han ikke har
yderligere kommentarer til sagen.

'Vi tager det meget alvorligt'

DR's generaldirektør Maria Rørbye Rønn siger til DR, at det har det været
vigtigt at vise, at ledelsen er tydelig, og at den handler på de
henvendelser, den får om krænkelser og grænseoverstridende adfærd i
mediehuset.

Og ikke mindst at vise, at der er konsekvens, når man bryder det kodeks, DR
har for god adfærd.

Vi har handlet på det, og vi tager nu tydeligt konsekvensen af de handlinger

MARIA RØRBYE RØNN, DR'S GENERALDIREKTØR

Maria Rørbye Rønn vil ikke udtale sig om sagen i detaljer, da der er tale om
en personalesag, men hun forklarer, at chefen var blevet sendt hjem, da han
sagde op, og at ledelsen var i "fuld gang med personaleretlige skridt".

- Midt i den her meget triste sag, som det jo er, når nogen har oplevet
noget upassende, har vores systemer virket, fordi vedkommende har rettet
henvendelse, og vi har handlet på det, og vi tager nu tydeligt konsekvensen
af de handlinger, siger generaldirektøren.

Denne sag er ikke DR's første, når det kommer til grænseoverskridende
adfærd. Her ses DR's generaldirektør Maria Rørbye Rønn for eksempel i
november under en pressebriefing om resultatet af en advokatundersøgelse af
krænkelser i DR Pigekoret. De sager lå dog flere år tilbage. (Foto: Philip
Davali © Ritzau Scanpix)

DR har det seneste halvandet år arbejdet med at klæde både DR's ledelse og
medarbejdere på i forhold til god opførsel, og hvad, der til gengæld ikke
vil blive tolereret. Blandt andet med kurser for alle ansatte og et nyt
adfærdskodeks.

Er det et udtryk for, at det ikke har været nok, når den her sag kommer nu?

- Jeg synes, at der har været gode initiativer, og jeg oplever, at der
arbejdes meget seriøst med det, og jeg oplever ikke, at nogen er i tvivl om,
hvad vi kræver af god opførsel i DR. Den her sag viser, at det kan ske
alligevel, og derfor er det vigtigt, at vi bliver ved med at arbejde med
det. Man skal ikke tro, at man er i mål, fordi man har arbejdet intensivt
med det i halvandet år. Det er man tydeligvis ikke, når det stadig kan ske,
og det kommer jeg til at tale med cheferne om fremadrettet, siger Maria
Rørbye Rønn.

Er det her et udtryk for, at DRs ledelse har fejlet?

- Jeg synes, at vi har taget tingene utroligt alvorligt og har arbejdet
seriøst med dem, og jeg oplever ikke, at nogen er i tvivl om, hvad der
forventes. Det kan alligevel ske, at nogen kører over for rødt, så må vi
sætte foden ned, og det må få konsekvenser.

Stort fokus på upassende adfærd

Der har været stor fokus på krænkelser og upassende opførsel i mediebranchen
lige siden tv-vært Sofie Linde satte gang i metoo-debatten herhjemme under
en tale til Zulu Comedy Galla i 2020.

I november fremlagde DR for eksempel en stor undersøgelse om Pigekoret, der
beskrev en lang række seksuelle krænkelser fra 1970'erne og frem til 2010.
De mange piger, der oplevede krænkende adfærd fik i samme forbindelse
<https://www.dr.dk/nyheder/indland/dr-fremlaegger-stor-undersoegelse-om-pige
koret-aartier-med-seksuelle-kraenkelser-og> en undskyldning af DR's
generaldirektør.

Og for en uge siden blev blikket så rettet mod nyhedsafdelingen på TV 2, da
en række tidligere og nuværende ansatte kvinder stod frem i dokumentaren
'Metoo: Sexisme Bag Skærmen'.

I kølvandet på dén erkendte TV 2's tidligere nyhedschef og -direktør,
Michael Dyrby, i aftes, at
<https://www.dr.dk/nyheder/indland/michael-dyrby-misbrugte-sin-stilling-som-
chef-paa-tv-2-og-havde-upassende-forhold> han har haft "upassende forhold"
til sine ansatte, og han undskyldte i samme ombæring for den sexistiske
kultur, der har hersket på tv-stationen under hans ledelse.

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/dr-chef-stopper-efter-graenseoverskridende-
adfaerd-hammeren-falder-naar-man-paa-den