[Teknik og fritid] Skuespiller dømt for at rekruttere kvinder til sexkult: 'Det er mit livs største fejltagelse' | Film og serier | DR.DK

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Fre Jul 2 01:18:38 CEST 2021

Hej.
Det her ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal sige til, men det er da ikke
godt.

Skuespiller dømt for at rekruttere kvinder til sexkult: 'Det er mit livs
største fejltagelse' | Film og serier | DR.DK

Artikel

Film og serier forside

Skuespiller dømt for at rekruttere kvinder til sexkult: 'Det er mit livs
største fejltagelse'

Allison Mack, der havde stor rolle i tv-serien 'Smallville', rekrutterede
kvinder til sexkulten Nxivm.

AF

Silas Bay Nielsen

I DAG KL. 13:51

Hun er af vidner blevet beskrevet som den mest karismatiske medsammensvorne,
man kan ønske sig, og som umenneskelig overfor sine ofre.

Nu er Allison Mack idømt tre års fængsel for at rekruttere kvinder til
sexkulten Nxivm (udtales Nexium). Kulten blev ledet af Keith Raniere, som
sidste

år fik en dom på 120 års fængsel for at have holdt kvinder som sexslaver.

Allison Mack havde en af de bærende roller i Superman-serien 'Smallville'
(2001-2011), hvor hun spillede den søde nabopige, som var hemmeligt
forelsket

i Superman.

Det skriver

BBC.

Kulten blev dannet i 1998 som et selvudviklingsprogram, der skulle hjælpe
med at skabe "en bedre verden". Som markedsføring blev det beskrevet, at
gruppen

havde hjulpet over 16.000 personer – heriblandt Allison Mack. Senere kom det
frem, at Keith Raniere holdt kvinder som sexslaver i organisationen, og at

han fik hjælp fra flere kvinder, der var placeret i toppen af Nxivm.

Det skete blandt andet i undergruppen med navnet Dominus Obsequious Sororium
(DOS), som betyder master over slavekvinder.

Ifølge BBC fik kvinderne angiveligt brændemærket Keith Ranieres initialer på
sig. Samtidig blev det forventet, at de skulle have sex med ham, som en del

af forløbet.

Efter historierne kom frem, flygtede Allison Mack til Mexico med gruppens
leder, indtil det lykkedes myndighederne at anholde dem.

Op til dommen bad den 38-årige Allison Mack om tilgivelse blandt ofrene.
Macks job var blandt andet at forsøge rekruttere andre kendte navne med i
kulten.

Blandt andet er der dukket et ældre tweet op, hvor hun forsøger at få Harry
Potter-skuespilleren Emma Watson med.

Skuespilleren Kristin Kreuk, som også spillede med i 'Smallville' har også
været en del af Nxivm. Hun fortæller dog i dette tweet, at hun aldrig har
overværet

kriminelle episoder og ikke var en del af indercirklen.

Troede helhjertet på Keith Raniere

Allison Mack skriver, at hun helhjertet troede på, at hans mentorordning
ledte hende til en bedre og mere oplyst version af sig selv, men at det er
den

største fejltagelse og fortrydelse i hendes liv.

- Jeg kastede mig selv ind i Keith Ranieres lære med alt, hvad jeg havde,
skriver hun i et brev inden dommen faldt.

- Jeg undskylder overfor dem, jeg har ledt ind i Nxivm. Jeg er ked af, at
jeg udsatte jer for den forfærdelige mands afskyelige og følelsesmæssige
mishandling,

skriver hun blandt andet.

Sexkulten er allerede blevet omdrejningspunkt for flere dokumentarer. Blandt
andet har HBO lavet 'The Vow' på ni afsnit. Her fortæller blandt andre det

tidligere kultmedlem Sarah Edmondson om sin tid i Nxivm, som hun forlod i
2017.

En dokumentar, som DR's serieekspert Kasper Lundberg anbefalede tidligere i
år.

- Det er især den ene af serierne, 'The Vow', der har gjort mig i tvivl om,
hvorvidt jeg kunne blive lokket ind i en skummel organisation.

- Den giver sig skræmmende god tid til at vise, præcis hvor effektive
NXIVM's metoder var. De gjorde folks liv bedre - lige indtil de gjorde dem
meget,

meget værre.

På C More ligger også 'Seduced' på fire afsnit. Den handler særligt om India
Oxenberg, der tidligere var en del af Nxivm, og som netop kaldte Allison
Mack

for umenneskelig og for den perfekte karismatiske medsammensvorne.

Læs også: Lederen blev idømt 120 års fængsel: Nye serier dykker ned i
kvalmefremkaldende og grusom sexkult

Artikel slut

Mere fra dr.dk

Der er ingen beskrivelse.

Nyhedsbrevet Film & Serier

Få binge-anbefalinger og nyheder fra det store lærred.