[Teknik og fritid] Dansker frifundet for 34 år gammelt drab: 'Tilståelser' var blærehistorier i fængslet | Indland | DR.DK

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Fre Jul 2 01:32:23 CEST 2021

hej.
jeg mener jeg svagt kan huske det her fra den gang i 80'erne, men havde nok
ikke lige ventet at støde på den nu,
men sagen har åbenbart ikke været opklaret og det ser det jo ikke ud til at
den er endnu,
men fin, at han bliver en fri mand, hvis ikke det er ham der har begået
forbrydelsen.
Men det må få et efterspil, hvor han må få en god erstadning for den tid.

Dansker frifundet for 34 år gammelt drab: 'Tilståelser' var blærehistorier i
fængslet | Indland | DR.DK

Artikel

Indland forside

Dansker frifundet for 34 år gammelt drab: 'Tilståelser' var blærehistorier i
fængslet

52-årig mand var tiltalt for drab og overfald begået ombord på den finske
færge 'Viking Sally'.

AF

Louise Dalsgaard

I GÅR KL. 14:02OPDATERET I GÅR KL. 14:34

En dansk mand er blevet frifundet for et 34 år gammelt drab begået ombord på
den finske færge 'Viking Sally'.

Der er ikke tilstrækkelige beviser i sagen.

Det fremgår af dommen, der blev afsagt i dag i retten i den finske by

Turku.

- Det er ikke bevist, at tiltalte er den eneste person, der ville have haft
lejlighed til og mulighed for at begå de pågældende forbrydelser, lyder det.

Den danske mand var tiltalt for i juli 1987 at have overfaldet et tysk
kærestepar på færgen. De havde lagt sig til at sove i sommernatten på
færgens helikopterlandingsplads.

Parret var en 20-årig mand og hans 22-årige kæreste, der var på
interrail-tur i Norden. Med flere slag mod hovedet blev den unge tyske mand
slået ihjel.

Kvinden fik livstruende skader og har i dag svære mén.

Tiltalt var vigtigt vidne efter drab

Den 52-årige danske mand har undervejs i sagen nægtet sig skyldig. Han har
været til stede i Finland under hele retssagen.

Han var 18 år og passager på færgen, da drabet skete.

I retten kom det frem, at han i 1987 var et vigtigt vidne for politiet. Her
fortalte den unge mand nemlig, hvordan han fandt de to ofre ilde tilredt på

dækket.

Først tre årtier efter drabet rejste den finske anklagemyndighed en sag mod
ham, fordi man mente, at han stod bag det drabelige overfald.

Det finske politi mente nemlig, at det var ham, der tog en slaggehammer fra
færgen og gentagne gange slog den 20-årige mand, der var forsvarsløs, fordi

han lå og sov.

Våbenet blev aldrig fundet, men politiet mener, at den 52-årige havde særlig
viden om det.

Men det afviste byretten altså i dag.

- Den tiltalte har ikke haft en viden om forbrydelsesvåbenet, som kun er
mulig for gerningmanden at være i besiddelse af, lyder det i dommen.

- Man behøver ikke være gerningsmand for at gætte, at gerningsvåbenet skulle
have været en slags hammer.

figur

Gå til næste billede

1 / 2

figur slut

Blod på tøjet

Danskeren har under retssagen forklaret, at han var på færgen med en gruppe
spejdere. De var på vej til en spejderlejr i Finland.

De havde ikke kahytter, og derfor sov de i deres soveposer flere forskellige
steder på færgen.

Han gik i løbet af natten op på helikopterdækket for at ryge en cigaret. Det
var her, at han opdagede de to ofre sammen med nogle svenskere, der også var

på dækket.

- Der er blod, og der ligger nogle og siger lyde. Så det er ikke svært at
regne ud, at der er sket noget,

forklarede han i retten.

- Jeg vidste, at jeg havde lært førstehjælp. Så jeg tog selv fat i kvinden
og bar hende ned (i et sygerum, red.). Jeg ville have hende indenfor, sagde

han.

Derfor endte han efter eget udsagn med at have blod på tøjet.

Tidligere 'tilståelser'

Et af beviserne under retssagen har været et vidneudsagn fra en dansk
kvinde, som den 52-årige har mødt, da han afsonede en tidligere fængselsdom.

Til hende havde han nemlig sagt, at han havde slået ihjel før.

- Jeg ved ikke, hvorfor jeg har sagt det. Jeg er ligeglad jo. Jeg har ikke
gjort det her jo, sagde han i retten.

Han fortalte flere gange, at han ikke var én, man lavede noget med i
fængslet. Derfor havde han 'fortalt flere historier'.

Retten mener heller ikke, at udsagnene kan bruges som 'tilståelser', der
beviser hans skyld:

- Tiltalte har ifølge rettens bedømmelse brugt hændelserne på 'Viking Sally'
til at hævde sig i fængslet og gøre sig bemærkelsesværdig, lyder det.

Den 52-åriges finske forsvarsadvokat Martina Kronström er glad for dagens
resultat:

- Vi er meget tilfredse med dommen. Den er klar, og det var en enig byret,
der i dommen har argumenteret på samme måde, som vi gjorde i vores forsvar,

siger hun.

Hun fortæller også, at hendes klient er meget tilfreds med udfaldet af
sagen.

- Han har hele vejen stolet på det finske retssystem og på sine forsvarere.
Så han har sådan set ikke tvivlet på, hvordan det gik, fortæller Martina
Kronström.

Det er endnu uvist, om anklagemyndigheden vil benytte sin mulighed for at
anke sagen.

Færgen Viking Sally blev senere til M/F Estonia, som i 1994 var involveret i
en af de største skibskatastrofer i nyere tid.

I alt omkom 852 personer, da skibet forliste.

14.34: Opdateret med kommentar fra forsvarsadvokat Martina Kronström.

Artikel slut

Mere fra dr.dk

Der lader til at stå: DR

Nyhedsbrevet DRTV anbefaler

Det bedste indhold på DRTV lige nu.Dansker tiltalt for drab på ung tysk
turist for 34 år siden: 'Der var lyde og blod' | Indland | DR

Artikel

Indland forside

Dansker tiltalt for drab på ung tysk turist for 34 år siden: 'Der var lyde
og blod'

En dansker er tiltalt for et knap 34 år gammelt drab og drabsforsøg på en
færge. Han nægter sig skyldig.

AF

Caroline Clante

Nicolaj Kenneth Pedersen

25. MAJ KL. 20:45

En 52-årig dansk mand skulle i dag grave dybt i hukommelsen for at fortælle
om en sommernat for 34 år siden, hvor en tysk mand blev dræbt ombord på
færgen

'Viking Sally'.

Manden er tiltalt for drab og drabsforsøg på den 20-årige tyske turist og
hans to år ældre kæreste. Han var kun 18 år, da forbrydelsen skete.

Kæresteparret havde lagt sig til at sove på helikopterlandepladsen, da de
ikke havde købt en kahyt ombord på skibet, der den sommeraften sejlede fra
Sverige

til Finland.

Ifølge anklageskriftet tog gerningsmanden en slaggehammer fra færgen,
hvorefter han gentagne gange slog den 20-årige mand, som senere døde af sine
skader.

Kvinden fik livstruende skader, men hun overlevede.

I knap 34 år er ingen blevet stillet til ansvar for det voldsomme overfald,
men sidste år mente politiet og anklagemyndigheden i Finland, at de kunne
bevise,

at der var tale om den danske mand, som selv var passager på færgen.

Selv nægter han sig skyldig i alle anklager. Han fastholder, at han fandt de
to ofre, efter de var blevet overfaldet.

- Der er lyde, bevægelser og blod. Jeg mener, at jeg siger til nogle svenske
spejdere, at de skal få fat i kaptajnen, fortalte han i retten i dag.

DR havde en reporter i byretten i Turku under dagens retmøde. Han fortæller,
at den tiltaltes humør var svingende. Han var både rolig, men gav udtryk for

at være utilfreds, da han skulle afgive forklaring.

Blod på tøjet

Danskeren blev i dag bedt af sin forsvarsadvokat om at skrue tiden tilbage
til juli 1987, hvor overfaldet skete.

Han har tidligere afgivet forklaring til politiet og medier, men det var
første gang i dag, at offentligheden fik den fulde forklaring fra den
tiltalte.

I retten fortalte han, at han var på båden sammen med en gruppe spejdere,
som var på vej til spejderlejr i Finland.

De havde ikke kahytter, og derfor sov de med deres soveposer flere
forskellige steder på færgen.

I løbet af natten gik den dengang unge mand op på helikopterdækket for at
ryge en cigaret. I retten fortalte han, at det var for at få lidt privatliv
fra

de andre, da man som mormon ikke må ryge.

Ifølge hans forklaring stod han sammen med nogle svenskere, da de opdagede
de to ofre.

- Der er blod, og der ligger nogle og siger lyde. Så det er ikke svært at
regne ud, at der er sket noget.

Den tiltalte fortalte i retten, at det var nogle svenske spejderdrenge, som
forsøgte at hente hjælp.

To af de svenske spejderdrenge, som var med dengang, blev i dag afhørt i
retten. De fortalte begge, at de to ofre var voldsomt sårede, da de blev
fundet.

I retten forklarede den tiltalte, at han havde hjulpet kvinden ned i et
sygerum, hvor hun blev behandlet af skibets læge.

- Jeg vidste, at jeg havde lært førstehjælp. Så jeg tog selv fat i kvinden
og bar hende ned. Jeg ville have hende indenfor, sagde han i retten.

Han har tidligere forklaret, at det var derfor han havde blod på tøjet.

Den forklaring kunne de to svenske spejderdrenge dog ikke genkende. Den ene
fortalte, at det var ham, der bar den hårdt sårede kvinde ned fra dækket,
hvilken

den anden bekræftede.

Derudover fortalte det ene svenske vidne også, at tiltalte først var på
dækket, da de havde hentet hjælp.

'Jeg har slået ihjel'

Da retssagen begyndte i går gjorde byretten det klart over for
offentligheden, at det var anklagemyndighedens rolle at bevise, at det var
den tiltalte,

der havde overfaldet kæresteparret.

Og i den bevisførelse spiller en række tidligere udtalelser fra den nu
52-årige mand en rolle.

Et af beviserne er et vidneudsagn fra en dansk kvinde, som den tiltalte har
mødt i forbindelse med afsoning i et fængsel.

Den tiltalte forklarede selv i retten, at han samlet set havde siddet
fængslet i over 20 år i andre sager.

Den danske mands forsvarsadvokat ville vide, om den nu 52-årige mand havde
fortalt kvinden, at han havde slået ihjel.

- Jeg ved ikke, hvorfor jeg har sagt det. Jeg er ligeglad jo. Jeg har ikke
gjort det her jo, sagde han i retten.

Han fortalte flere gange, at han ikke var én, man lavede noget med i
fængslet, og han havde fortalt flere historier.

- Jeg kunne godt have undgået det, jeg sidder i lige nu, sagde han i retten.

Politiet har tidligere afhørt den 52-årige mand tilbage i 2016, men de
afhøringer må ikke benyttes i retten, da de er foregået, uden at danskeren
havde

en advokat til stede.

I anklageskriftet fra den finske anklagemyndighed har man opført en række af
de beviser, der er i sagen.

Her står der blandt andet, at anklagemyndigheden vil fremlægge nogle sms'er
fra 2016, som den 52-årige har sendt til en anden dansk kvinde. I
anklageskriftet

står der også, at den tiltalte har skrevet, han har slået ihjel før.

Gammel artikel brugt mod tiltalt

Anklagemyndigheden hev også en gammel artikel frem, hvor danskeren udtalte
sig i forbindelse med drabet.

- I artiklen står der, at du har sagt om ofrene, at det ikke lignede, de var
blevet slået eller sparket. Du mener ikke, at der var brugt kniv. At det
var,

som om ofrene var slået med noget, der lignede en hammer, sagde anklageren.

- Det er ikke noget, jeg tror, jeg har sagt. Og så stoler jeg ikke på en
journalist, svarede tiltalte.

Det var først i går, at offentligheden fik kendskab til, at en retsmediciner
mener, at gerningsvåbnet er en slaggehammer.

Der har aldrig tidligere været oplysninger fremme om gerningsvåbnet, som
heller ikke er fundet.

Men den tiltalte mener dog selv, at han er blevet forevist et billede af en
slaggehammer af politiet i Finland, da han blev afhørt i tiden umiddelbart

efter forbrydelsen i 1987.

Retten i Turku behandler resten af ugen sagen mod den danske mand.

Artikel slut

Mere fra dr.dk

Der lader til at stå: 5)

5 vigtige

5 vigtige aften

Slut dagen med et overblik over de vigtigste nyheder.