[Teknik og fritid] mitid giv borgerservicetravlhed

jens at gottlieblarsen.dk jens at gottlieblarsen.dk
Lør Apr 23 18:58:11 CEST 2022


Måske er du ikke bekendt med at vi godt selv kan læseaviser, måske er det
kun mig der ikke lige kan se sammen hænget mellem alle dine indlæg og så
teknik og fritid.

Jens 

 

Fra: Teknikfritid <> På vegne af Oda Johannessen via Teknikfritid
Sendt: 23. april 2022 10:58
Til: teknikfritid at blindkom.dk
Cc: Oda Johannessen <oda.johannessen at gmail.com>
Emne: [Teknik og fritid] mitid giv borgerservicetravlhed

 


borgerservice: ’Jeg har ikke oplevet lignende i mine 15 år her’


Flere østjyske kommuners borgerservice melder om lange ventetider for at få
hjælp til skiftet fra NemID til MitID.



Sofie Martinussen er teamleder på Borgerservice i Silkeborg Kommune. Hun har
ikke oplevet så meget travlhed som nu, hvor folk skal have hjælp til MitID.
(Foto: Søren Albert Bach Christensen)

LÆ 

 <mailto:emor at dr.dk> Emil Hobolt Mortensen

 <mailto:tlol at dr.dk> Theis Lange Olsen

I GÅR KL. 10:50

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/mitid-giver-kolossal-travlhe
d-i-kommuners-borgerservice-jeg-har-ikke

Beskeden fra bankerne til danskerne er klar:

Du skal skifte fra NemID til MitID før 30. juni – ellers kan du ikke længere
logge på din netbank.

På lidt længere sigt skal MitID helt erstatte NemID og dermed også bruges
til blandt andet e-Boks og nethandel.

Men det er ikke helt så nemt at skifte digital nøgle, som det måske lyder.



Helle Otzen har bøvlet meget med at få skiftet til MitID. (Foto: Emil Hobolt
Mortensen)

- Det har været rigtig besværligt, synes jeg. Jeg troede, jeg havde gjort
det, indtil jeg skulle betale for noget, og så virkede det ikke. Så opgav
jeg, men nu får jeg hjælp, siger aarhusianeren Helle Otzen foran Dokk1 i
Aarhus, hvor byens Borgerservice ligger.

Hun er bestemt ikke alene om at være frustreret. Mange østjyske kommuner
bliver for tiden oversvømmet med henvendelser fra borgere, der ikke kan få
den nye MitID-app til at virke.

Alene i Aarhus Kommune har 11.000 borgere siden 1. januar henvendt sig
fysisk til kommunen for at få hjælp til at skifte fra NemID til MitID.

Det var bestemt ikke planen med så mange henvendelser, fortæller Lene Hartig
Danielsen, chef for Borgerservice i Aarhus Kommune.

- Vi havde ikke forventet det her omfang. Vi havde ikke troet, at der var så
store behov for støtte i den her overgangsfase, siger hun.


Franskmand i problemer


74-årige Lars Jensen er også mødt op på Borgerservice i Aarhus for at få et
MitID. Han har forsøgt derhjemme, men er strandet hver gang, fordi han skal
scanne sit pas.

- Men jeg har ikke et pas. Jeg skal ikke til udlandet mere. Jeg er 74, og vi
skal ingen steder, siger Lars Jensen, som derfor må få hjælp ved en af de
tre skranker hos Borgerservice på Dokk1.



Lars Jensen har ikke noget pas, så han måtte møde op på Borgerservice i
Aarhus. (Foto: Emil Hobolt Mortensen)

Franskmanden Patrick Planche har de seneste uger været på teknologiske
afveje, men er nu endt på Borgerservice i Aarhus.

- Det har været meget besværligt, siger han.

Hans franske pas har vist sig at være årsagen til, at han ikke kunne klare
skiftet til MitID hjemme fra sofaen.

- De har ikke regnet ud, at der også lever udlændinge uden dansk pas, som
skal bruge MitID. Jeg er i hvert fald nødt til at komme her, siger Patrick
Planche.

Det er dog langt fra alle, der har problemer med MitID. Flere steder lyder
det, at skiftet fra NemID er gået smertefrit.

- Det er nemt og ligetil, skriver blandt andre Steen Zoffmann på
<https://www.facebook.com/drp4ostj> Facebook.


Har ansat syv ekstra medarbejdere


 

 

-------------- næste del --------------
En HTML-vedhæftning blev fjernet...
URL: <http://blindkom.dk/pipermail/teknikfritid_blindkom.dk/attachments/20220423/b8309bfe/attachment.html>
-------------- næste del --------------
En vedhæftet fil der ikke var tekst, er blevet fjernet...
Navn: image001.jpg
Type: image/jpeg
Størrelse: 56366 bytes
Beskrivelse: ikke tilgængelig
URL: <http://blindkom.dk/pipermail/teknikfritid_blindkom.dk/attachments/20220423/b8309bfe/attachment.jpg>
-------------- næste del --------------
En vedhæftet fil der ikke var tekst, er blevet fjernet...
Navn: image002.jpg
Type: image/jpeg
Størrelse: 48924 bytes
Beskrivelse: ikke tilgængelig
URL: <http://blindkom.dk/pipermail/teknikfritid_blindkom.dk/attachments/20220423/b8309bfe/attachment-0001.jpg>
-------------- næste del --------------
En vedhæftet fil der ikke var tekst, er blevet fjernet...
Navn: image003.jpg
Type: image/jpeg
Størrelse: 46870 bytes
Beskrivelse: ikke tilgængelig
URL: <http://blindkom.dk/pipermail/teknikfritid_blindkom.dk/attachments/20220423/b8309bfe/attachment-0002.jpg>


Mere information om maillisten Teknikfritid.