[Teknik og fritid] Virkelig god gratis app for blinde til din smartphone

Brian Olesen brian at blindkom.dk
Ons Jul 20 21:10:13 CEST 2022

Hejsa

I kender måske appen Seeing AI? Det er en app udviklet for blinde, som kan læse tekst og meget andet.

Men den har en  voldsomt meget bedre konkurrent, ved navn Envision AI.

Nu kommer vi så til den store nyhed.

Firmaet bag denne herlige app har besluttet sig for at gøre den gratis for alle. Vi er ellers mange, som har gået og betalt for den gennem de senere år, da den simpelthen er mere end fantastisk til at læse både trykt tekst og håndskrift.

Ja du hørte / læste rigtigt. Håndskrift. 😊

Den har også mange andre lækre funktioner, men det jeg personligt bruger den mest til er oplæsning af kortere eller længere tekster fra papir, skilte og lignende.

En af mine gode engelske venner Andre Louis har fundet en super fed ny måde at bruge den på. Når han er ude at køre i bil holder han sin telefon op imod vinduet pegende ud ind imod fortovet. Når så bilen kører opfanger appen alt muligt skilte, restaurantnavne osv. Osv. En ret vild måde at holde sig orienteret om, hvad der sker udenfor vinduet mens man kører.

Men som sagt bliver appen fra at have kostet lidt i abonnement nu til en helt gratis app.

De vil fremover til at tjene deres penge på salg af nogle briller de har udviklet, som minder meget om Orcam men er betydelig billigere. Jeg får en demo af disse på fredag, så det glæder jeg mig til og skal nok melde mere ud om det her på Applelisten og Teknik og Fritid.

Jeg scannede et dokument med appen i går 100 % fejlfrit. Det har jeg aldrig oplevet med tilsvarende OCR-apps.

Den håndterer dansk helt perfekt, selvom selve appen desværre ikke helt er på dansk. Den er sådan på Google-dansk.

Vent lige nogle få dage, hvis du ikke allerede har appen, så kan du få den helt gratis.

Den kan hentes her i appstore:

https://itunes.apple.com/app/apple-store/id1268632314?pt=118227590 <https://itunes.apple.com/app/apple-store/id1268632314?pt=118227590&ct=Envision%20Website&mt=8> &ct=Envision%20Website&mt=8

Eller for Android:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.letsenvision.envisionai

Mange hilsner

Brian, som nyder, at der lige nu er gennemtræk her i stuen. For pokker da, der er varmt i dag. 😊