[Teknik og fritid] Fyldte herberger afviser allerede nu hjemløse: Frygter hård vinter | Indland | DR

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Tor Nov 10 13:21:45 CET 2022

Hej.

Det er jo ikke godt! og artiklen under denne kan måske også være noget af
det.

Fyldte herberger afviser allerede nu hjemløse: Frygter hård vinter | Indland
| DR

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland> INDLAND

Fyldte herberger afviser allerede nu hjemløse: Frygter hård vinter

De hjemløses landsorganisation forventer, at nye grupper vil ende i
hjemløshed til vinter.

Victoria Damgaard har boet på Toften i Slagelse siden april i år. (Foto: ©
Niels Bruun Baldus, (C) DR Nyheder)

AF

 <mailto:freo at dr.dk> Frederik Orry

 <mailto:lrha at dr.dk> Lærke Hahn

 <mailto:cacc at dr.dk> Caroline Christensen

I DAG KL. 09:53

https://www.dr.dk/nyheder/indland/fyldte-herberger-afviser-allerede-nu-hjeml
oese-frygter-haard-vinter

- Det er jo luksus. Det kan slet ikke beskrives.

Victoria Damgaard er lykkelig for sine fire vægge og taget over hovedet på
Forsorgscenter Toften i Slagelse.

På egen krop og liv har hun nemlig også prøvet ikke at have tag over
hovedet.

I januar mistede Victoria Damgaard sin mand, og efter det fulgte flere
måneder uden fast bopæl.

Hun boede på gaden. I skove. Hos familie og hos venner.

- Det er ikke rart. Selvfølgelig er det ikke rart. Man mister jo alt. Det er
jo ikke kun at miste sit hjem, det er også ens ejendele, det er jo alt. Du
kan ikke nå længere ned, siger Victoria Damgaard.

Det er voldsomt ærgerligt og voldsomt utilfredsstillende, når man ikke kan
hjælpe folk, der står og beder om hjælp.

MARTIN LOHSE, FORSTANDER, SAXENHØJ I GULDBORGSUND

Inden hun flyttede ind på Toften, fik hun afslag fra flere af de
forsorgshjem og herberger, hun ringede til.

- Det præger en utrolig meget, så man knækker næsten psykisk af det. Det er
hårdt at gå på gaden, det er hårdt at bo i et lillebitte telt ude i en skov,
og det er så brandærgerligt at få nej, fordi man bare trænger til at få tag
over hovedet, siger hun.

Må vende tommelfingeren ned

Der er rift om pladserne på landets herberger. DR har været i kontakt med
flere herberger i flere forskellige landsdele. Mønsteret er det samme:

- Vi har ingen ledige pladser. Vi har flere afvisninger dagligt, og det har
vi haft i lang tid. Og lige nu har vi også flere, der henvender sig på
natherberget, end vi har plads til, siger Karen Marie Heltoft, der er
forstander på Toften.

Hun kan sagtens blive bekymret over udsigten til en vinter med inflation og
energikrise.

- Det kan vi helt sikkert. Og vi kan også se det pres ude på vores opsøgende
indsatser, hvor borgere henvender sig i forhold til ikke at kunne betale
deres elregning og være bange for at blive sat ud. Ikke at have penge til at
kunne købe mad, siger Karen Marie Heltoft.

Også på Saxenhøj, der ligger i Guldborgsund Kommune, er samtlige 73 pladser
optaget lige nu. Det sker ugentligt og indimellem dagligt, at personalet må
afvise potentielle brugere. Forstander Martin Lohses fornemmelse er, at der
lige nu er lidt flere afvisninger end normalt.

- Det er voldsomt ærgerligt og voldsomt utilfredsstillende, når man ikke kan
hjælpe folk, der står og beder om hjælp, siger han.

Og på Kirkens Korshærs herberg i Odense har forstander Jan Lund Pedersen
faktisk ført statistik på tendensen de seneste måneder.

- Det er først nu, vi sådan virkelig er gået op i at lave den her statistik.
Men min fornemmelse er også, når jeg kigger tilbage i vores journalsystem,
så er der en stor stigning i år, siger han.

Karen Marie Heltoft er forstander på Forsorgscenter Toften i Slagelse og
hører om utroligt mange, der er bange for at miste deres bolig. (Foto: ©
Niels Bruun Baldus, (C) DR Nyheder)

Hjemløseorganisation: Hård vinter i vente

Hos de hjemløses landsorganisation, SAND, er oplevelsen, at der generelt
mangler herbergspladser på tværs af landet. Både i storbyerne og
provinsbyerne.

Og den økonomiske krise gør sekretariatsleder Ask Svejstrup bekymret over
den vinter, der er i vente.

Så mange er hjemløse

*	5.789 borgere er i år blevet registreret i hjemløshed.
*	I 2022 blev der registreret cirka 250 færre gadesovere end i 2019.

Kilde: VIVE

- Vi frygter, at inflationen også får ofre i bunden af samfundet. Sådan
plejer det altid at være, og sådan har det altid været, når der er smalhals.
Så ryger dem, der har det sværest, først ud af lejlighederne. Så vi
forventer desværre, at vi i løbet af vinteren vil se flere hjemløse.

- Mit bud er, at vi her omkring jul vil se herbergerne få en masse
henvendelser fra folk, som de typisk ikke har fået henvendelser fra før, som
beder om at komme ind og få en seng at sove i.

Her tænker Ask Svejstrup især på borgere, der ikke har samme psykiske og
misbrugsmæssige problemer, som typiske hjemløse har – men som alligevel må
gå fra hus og hjem, fordi de ikke har råd til at betale regningerne.

Skal på boligjagt

Når Victoria Damgaard hører om de mange afvisninger, sætter hun selv pris
på, hvad hun har.

- Jeg er jo dybt taknemlig over, at jeg har fået det værelse her. Og jeg er
så ked af det på vegne af dem, der må afvises. For det er ikke en rar
situation at stå i, siger hun og fortæller om sine egne fremtidsplaner:

- Jeg skal ud og have min egen bolig. Selvfølgelig skal jeg det. Så jeg kan
få besøg af mine børn og børnebørn, siger hun.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/fyldte-herberger-afviser-allerede-nu-hjeml
oese-frygter-haard-vinter

Priserne stiger med højeste hastighed i 40 år: 'Gør vanvittigt ondt' | Penge
| DR

 <https://www.dr.dk/nyheder/penge> PENGE

Priserne stiger med højeste hastighed i 40 år: 'Gør vanvittigt ondt'

Prisstigninger på el, fødevarer og gas er den primære årsag til, at
inflationen fortsætter med at stige.

Inflationen fortsætter med at stige, og det rammer forbrugerne. (Foto: ©
Thomas Lekfeldt, Ritzau Scanpix)

I DAG KL. 09:39

Forbrugerpriserne var i oktober 10,1 procent højere,
<https://www.dr.dk/nyheder/seneste/inflationen-i-danmark-fortsaetter-paa-et-
skyhoejt-niveau> end de var i samme måned sidste år.

Det viser en opgørelse fra Danmarks Statistik.

Den tilsvarende stigning i september var ti procent. I begge tilfælde er
prisstigningerne ikke set højere siden november 1982.

Det er primært årlige prisstigninger på
<https://www.dr.dk/nyheder/penge/verden-i-krise-foelg-prisen-paa-benzin-el-o
g-mad-lige-nu> el, fødevarer, gas og brændstof, som driver den høje
inflation.

Jeppe Juul Borre, der er cheføkonom hos Arbejdernes Landsbank, kalder
torsdagens tal "forfærdeligt".

- Vi havde klart håbet på et fald og en lettelse i inflationen i dagens tal.
De kraftige prisstigninger gnaver sig gennem danskernes
husholdningsbudgetter med den højeste hastighed i 40 år, skriver han i en
kommentar.

Ifølge hans beregninger må en gennemsnitsfamilie finde 45.000 kroner mere i
budgettet til det årlige forbrug, hvis den skal følge med prisstigningerne.

- Det gør vanvittig ondt på mange danskere og kan ikke undgå at påvirke
forbruget.

Netto supermarked, Sorgenfri Torv, Virum. Dagligvare, dagligvarer, butik,
varer, kasseassistent, kassen, kassebånd, lavpris, discount, vareopfyldning,
opfyldning, kunde, kunder, grønt, grøntsager, frugt, økologi, broccoli.
(Foto: © Thomas Lekfeldt, Ritzau Scanpix)

'Inflationen er banket i vejret'

Tore Stramer, cheføkonom hos Dansk Erhverv, havde håbet, at det betydelige
fald i elpriser, man har set i den seneste periode, ville være med til at
lægge en dæmper på inflationen.

- Status er nu i stedet, at inflationen er tiltaget yderligere til det
højeste niveau siden november 1982, skriver han.

- Vi er vidne til en ekstremt høj inflation, der hører til de absolutte
sjældenheder i nyere økonomisk historie. Skruer vi tiden tilbage til
september 2021, så lå forbrugerprisinflationen til sammenligning på blot 2,2
procent.

- Inflationen er simpelthen banket i vejret, i et tempo vi kun tidligere har
set i forbindelse med verdenskrigene, Korea-krigen i 1950 og under
oliekriserne i 1970’erne, lyder det.

Stramer og Dansk Erhverv hælder alligevel til, at inflationen nu må have
fundet sit højeste niveau

- Vi forventer et tydeligt fald i inflationen hen imod årsskiftet og ind i
2023, hvor inflationen igen vil nå et normalt niveau på cirka to procent.

- Hvis energipriserne ikke på ny stiger hen over vinteren, så kan nedgangen
i inflationen endda blive ganske kraftig.

/ritzau/

https://www.dr.dk/nyheder/penge/priserne-stiger-med-hoejeste-hastighed-i-40-
aar-goer-vanvittigt-ondt