[Teknik og fritid] Så lille og alligevel så fed?

Brian Hovmand Olesen brian at blindkom.dk
Tor Sep 7 16:07:36 CEST 2023

Hejsa

Dette her er simpelthen for vildt til at være sandt.

Ikea af alle steder har lige overbevist mig om, at man sagtens kan købe
kvalitets Hi-fi der, til sindssygt små penge og som leverer langt bedre end
hvad man kan forvente af en højttaler til den pris.

Deres billigste Bluetooth-højttaler kaldet Vappeby, som kun koster 99 kr. pr
stk. har den geniale egenskab, at de kan parres så 2 af dem kan spille i
stereo og dermed optræder overfor telefonen computeren eller tabletten som
en samlet enhed.

Lidt om højttaleren:

Det er en lille næsten kvadratisk klods med afrundede hjørner, i meget
robust plastik på. sådan ca. 6 x 6 x 4 cm. og en kampvægt på kun ca. 175
gram.

Den er vandtæt og kan dermed bruges både inde og ude.

På undersiden er der et par diskrete aflange gummifødder som gør, at den kan
stå rimelig godt fast på et glat underlag.

Den har kun en enkelt tydeligt følbar gummiknap på oversiden og i højre
hjørne sidder en lille polyester bærestrop man kan fjerne, hvis man ikke
gider have den siddende. Men den gør det muligt at hænge højttaleren op på
nærmest hvad end det skal være af dørhåndtag, et søm på væggen eller måske
et hjørne på en stol.

Denne enhed er super simpel og super funktionel. Den kan ikke noget som
helst andet end at spille og det gør den så til gengæld forbløffende godt.
Grunden hertil er, at de enheder Ikeas højttalere er forsynet med kommer fra
det anerkendte firma Sonos.

For og imod:

For: Robust, velspillende og virkelig god valuta for pengene. Gode praktiske
egenskaber hvor end man befinder sig og vil have noget god tydelig lyd. Kan
parres med en identisk højttaler og kan dermed spille i stereo. Fås i mange
farver, sikkert for at tilfredsstille de kvindelige kunder. Det indbyggede
batteri skulle i følge manualen kunne holde i op til 80 timers spilletid ved
50 % lydstyrke.

Imod: Mangler den helt dybe bas, men gør det stadig langt bedre end en
hvilken som helst mobiltelefon på nogen måde er i stand til.

Kan ikke afspille lyden fra VoiceOver på en iPhone, da den præsenterer sig
overfor telefonen som en højttaler og ikke som hovedtelefoner.

Anvendelsesområder:

Jeg bruger den, på grund af dens klarhed, personligt til afspilning af
lydbøger, eller som behagelig afslapning når jeg ligger i min seng og gerne
vil have god lyd i stereo tæt på.

Men jeg tænker også, at den vil være fantastisk at have med ud i haven,
eller på cykel / løbetur. Anvendelsesområderne for denne lille sag er mange.

Konklusion:

Dette er en højttaler, som langt overstiger forventningerne til et produkt
med så lav en pris. Jeg ville let kunne overbevises om, at Vappeby ville
koste det firdobbelte.

Her følger et link, hvor du kan købe den online:

https://www.ikea.com/dk/da/p/vappeby-baerbar-bluetooth-hojttaler-vandtaet-gu
l-20522584/

Dette eksempel er gul, men kan fås i mange andre farver.