[Teknik og fritid] Han tog en halv million i lommen og efterlod en tom ramme på museum. Nu får han sin dom | Kultur | DR

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Man Sep 18 13:17:54 CEST 2023

 <https://www.dr.dk/nyheder/kultur> KULTUR

Han tog en halv million i lommen og efterlod en tom ramme på museum. Nu får
han sin dom

Selv hvis Københavns Byret afgør, at Jens Haaning skal tilbagebetale
pengene, så kommer det ikke til at ske, siger han.

To tomme billedrammer var, hvad Kunsten i Aalborg fik tilbage i 2021. Der
skulle ellers have hængt cirka 550.000 danske kroner på dem. (Foto: ©
Henning Bagger, Ritzau Scanpix)

AF

 <mailto:sibn at dr.dk> Silas Bay Nielsen

Det ser ikke ud af meget, når man ser det. Men de tomme rammer skabte
overskrifter i verdens medier for to år siden, da de havnede på kunstmuseet
Kunsten i Aalborg.

Planen var, at der skulle klistres 532.549 kroner i pengesedler ind i
rammerne, som skulle vise en årsløn for henholdsvis en dansker og en
østriger.

Pengene lånte han af Kunsten med aftalen om, at de skulle afleveres tilbage
efter udstillingen. Men kunstneren bag, danske Jens Haaning, smed i stedet
pengene i egen lomme, og museet måtte nøjes med hvide rammerne med lidt
dobbeltklistrende tape, der ellers skulle have holdt de mange sedler på
plads.

Samtidig ændrede Jens Haaning kunstværkets titel til 'Take the Money and
Run'.

Kunstner Jens Haaning er her på taxa-tur rundt til steder, der har med
indvandring at gøre. Det skete i forbindelse med en udstilling.
(Arkivbillede) (Foto: © Morten Germund, DR)

Pengene beholdt han selv, og museet krævede efterfølgende pengene tilbage
ved at gå rettens vej. Og det er netop den sag, der falder dom i i
Københavns Byret mandag klokken 13.

Men Jens Haaning har ingen planer om at betale pengene tilbage. Heller ikke
hvis byretten siger, at han skal. Faktisk kræver han 550.000 kroner i
erstatning fra Kunsten, fordi han mener, at museet uretmæssigt har
videredistribueret fotografier af hans værk, da sagen brød ud i pressen.

- Jeg har ikke i sinde at betale dem tilbage, siger Jens Haaning.

Jens Haaning

*	Kunstneren Jens Haaning er født i 1965.
*	Han er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1994 og bor
og arbejder i København. Han har udstillet på flere museer i Danmark og i
udlandet
*	I 2016 modtog han hædersydelse fra Statens Kunstfond.
*	Han har tidligere provokeret med kunstværker og har blandt andet
malet Dannebrog grønt og flyttet henholdsvis en bilforhandler og en
massageklinik ind i udstillingsbygninger.

Ikke engang en enkelt krone vil han betale tilbage.

- Jeg bliver nødt til at leve op til konceptet, jeg har lavet, som hedder
'tag pengene og løb'. Så der kommer ikke nogen penge den anden vej. Kunsten
får ikke de penge, siger han.

Overvejede det i flere uger

Jens Haaning havde ellers en del skrupler, inden han besluttede at tage
pengene i egen lomme i stedet for at klistre dem på rammerne. Men han fandt
frem til, at værket uden pengene var mere samfundsrelevant, fordi folk kan
relatere til det.

- Det griber ind i vores almindelige privatøkonomi og handler om at tage
nogle penge. Så kan folk bedre relatere sig til det. Og så er der jo i
værket et fravær af penge, mens vi befinder os i et samfund, hvor alt bliver
målt i penge, fortæller han.

Men er det ikke tyveri?

- Det kan man sige, men jeg har jo det problem, at jeg er professor i
billedkunst, så jeg ved med min faglige vurdering, at det her værk er bedre
end det, der var planlagt. Det har mange aviser også givet mig ret i
undervejs, siger Jens Haaning.

LÆS OGSÅ:
<https://www.dr.dk/nyheder/seneste/kunstner-took-money-and-ran-og-kraever-nu
-550000-kroner-i-erstatning-af-museum> Kunstner 'took the money and ran' og
kræver nu 550.000 kroner i erstatning af museum

Nåede ud til hele verden

Han fortæller, at historien om 'Take the Money and Run' ifølge
medieovervågninger af nettet, som han har købt adgang til, menes at have
ramt 2,4 milliarder mennesker. Det skete blandt andet med hjælp fra nogle af
verdens helt store nyhedssites som arabiske Al Jazeera og amerikanske CNN.

- Jeg er jo bare en tør akademiker, der altid gerne ville lave noget, der er
relevant for andre uden for kunstverden. Så det er helt fantastisk, at der
går en rundt på en markedsplads et eller andet sted i verden, der ved, at
der går en tyv som mig rundt og har hugget nogle penge.

Så du mener selv, du er en tyv?

- Nej. Men jeg har jo brudt reglerne, selvom man normalt ellers forsøger at
overholde dem. Jeg har da også kunnet mærke det hos andre, fordi jeg har
fået et ry for at være en, der ikke overholder sine kontrakter. Men
alligevel er mit indtryk, at dem i branchen føler, at de stadig kan stole på
mig, siger Jens Haaning.

LÆS OGSÅ:
<https://www.dr.dk/nyheder/seneste/de-omdiskuterede-tomme-rammer-kan-blive-f
lere-millioner-kroner-vaerd-0> De omdiskuterede tomme rammer kan blive flere
millioner kroner værd

Har allerede brugt pengene

Hvis byretten kommer frem til, at han skal betale pengene tilbage, vil han
tale med sin advokat om muligheden for at anke dommen. Men pengene har han
ikke gemt.

- Jeg har ikke de penge. De er blevet godt og grundigt olieret ind i min
private og mit ateliers økonomi, siger han.

Det bleghvide, tomme værk er der dog en interesseret køber til, selvom det
stadig opholder sig på Kunsten i Aalborg, fortæller han. Hvem den
interesserede er, vil han ikke ud med, men det er nogle private, der samler
på kunst, og prisen vil blive over de 532.549 kroner, som Jens Haaning tog,
siger han.

Men helst så han, at 'Take the Money and Run' bliver på et museum.

LÆS OGSÅ:
<https://www.dr.dk/nyheder/indland/kunstner-loeb-med-en-halv-million-kroner-
omdiskuteret-vaerk-faar-fem-stjerner-af> Kunstner løb med en halv million
kroner: Omdiskuteret værk får 'fem stjerner' af danske provokunstnere

- I virkeligheden foretrækker jeg en løsning, hvor museet i Aalborg eller et
andet museum ender med at have det. Jeg synes, at værket hører hjemme på et
museum, når man har set det så meget i medierne. Måske ender Kunsten og jeg
til sidst med at blive enige, så det bliver der, siger Jens Haaning.

DR har forsøgt at få en kommentar fra Kunsten i Aalborg. Men museet har ikke
vendt tilbage på DR's henvendelser.

Hvis du ikke er blevet træt af kunst, så kan du se dokumentaren om
Jean-Michel Basquiat, der betegnes som en af det 20. århundredes mest
succesrige amerikanske kunstnere:

SE PÅ DRTVDOKUMENTAR | 53M

 <https://www.dr.dk/drtv/program/kultkunstneren-jean_michel-basquiat_279388>
Kultkunstneren Jean-Michel Basquiat

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/han-tog-en-halv-million-i-lommen-og-efterlo
d-en-tom-ramme-paa-museum-nu-faar-han-sin

<https://www.dr.dk/nyheder/kultur/han-tog-en-halv-million-i-lommen-og-efterl
od-en-tom-ramme-paa-museum-nu-faar-han-sin> Han tog en halv million i lommen
og efterlod en tom ramme på museum. Nu får han sin dom

KULTURI DAG KL. 07:57