[Sportslisten] Danske spillere nyder underdog-rolle: 'Vi kan kun overraske, og det kommer vi også til | FIFA VM 2023 | DR

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Lør Aug 5 19:50:19 CEST 2023

 <https://www.dr.dk/sporten/fodbold/vm-kvinder> FIFA VM 2023

Danske spillere nyder underdog-rolle: 'Vi kan kun overraske, og det kommer
vi også til

Presset er på værtsnationen, når kvindelandsholdet møder Australien i
VM-ottendedelsfinalen, og det passer danskerne glimrende.

De danske spillere fejrer sejren over Haiti. (Foto: © COLIN MURTY, Ritzau
Scanpix)

AF

 <mailto:kthr at dr.dk> Kasper Aleksander Thrane

I DAG KL. 18:30

Kvindernes VM i fodbold i Australien og New Zealand har været hyppig
leverandør af store overraskelser.

Store nationer som Tyskland, Brasilien og Canada har måtte forlade
turneringen allerede efter gruppespillet, mens darlings som Sydafrika,
Jamaica og Marokko har overrasket alt og alle.

På mandag håber fodbolddanmark på endnu en overraskelse, når
kvindelandsholdet møder Australien foran 80.000 tilskuere på Stadium
Australia i Sydney.

Vi drømmer alle om at gå hele vejen, det er ingen hemmelighed.

SIGNE BRUUN, LANDSHOLDSSPILLER

Her vil værtsnationen være favoritter, og det har de danske spillere bestemt
ikke noget imod.

- Jeg har det helt fint med at være underdog. Jeg synes, det er fedt at
kunne spille frit. Vi kan kun overraske, og det kommer vi også til. Det er
jeg helt sikker på, siger Rikke Marie Madsen og fortsætter.

Hun bakkes op af Stine Ballisager.

- Jeg har det bedst med at være underdog. Jeg trives godt i den rolle, og
det tror jeg også, vi gør som hold. Vi har stået godt defensivt og ved, hvad
vi kan, så det skal nok blive godt.

'Hvad sker der lige?'

Flere kampe ved VM har efterladt tilskuere, spillere og folk hjemme i
stuerne måbende.

Sydafrikas 'Banyana Banyana', som de bliver kaldt, står pludselig i en
ottendedelsfinale på trods af aldrig at have vundet en kamp ved et VM før i
år, mens Marokko aldrig før havde deltaget ved et VM og nu altså er blandt
de sidste 16.

Og de store overraskelser er da heller ikke gået ubemærket hen i den danske
lejr.

- Det vidner om, at alting er muligt. Inden, vi tog afsted, vidste vi, at
alt kan ske, og det har den her slutrunde også bekræftet, siger Signe Bruun.

Og det er ikke kun i kampen mod Australien, danskerne håber på en
overraskelse. Nej, der bliver drømt meget større, fortæller angriberen.

Signe Bruun (th) fejrer sejren sammen med Nicoline Sørensen (tv). (Foto: ©
Gary Day, Associated Press)

- Vi drømmer alle om at gå hele vejen, det er ingen hemmelighed. Det
største, man kan som fodboldspiller, er at være til en slutrunde, og hvis
ikke man drømte om at gå hele vejen, så skulle man ikke være her.

- Når man går videre fra gruppen, så kan det ene tage det andet, og
pludselig kan man stå i en finale, så vi må se, hvad der sker. Alt kan ske.

I første omgang gælder det dog kampen mod Australien, og her har den danske
lejr opskriften på succes klar.

- Vi skal ikke have for meget respekt for dem. Vi skal spille vores eget
spil og tro på os selv og egne evner, men man skal altid have respekt for
modstanderen. Det er en hårdfin balance, siger Rikke Marie Madsen.

- Det, der har været allervigtigst, er det hårde arbejde. Det der med at
smadre igennem det skal vi bare. Det får vi brug for. Det bliver fedt, og vi
glæder os helt vildt, slutter hun.

Danmark og Australien mødes mandag kl. 12.30. En kamp der kan høres i LIGA
på P4 eller følges på dr.dk.

https://www.dr.dk/sporten/fodbold/vm-kvinder/danske-spillere-nyder-underdog-
rolle-vi-kan-kun-overraske-og-det-kommer

Del på Facebook

Del på Twitter

Kopier link

Artikel slut