[Teknik og fritid] Skralderobot samler dit cigaretskod op, men lader guldringen ligge: Det er bare begyndelsen | Østjylland | DR.DK

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Lør Jul 10 12:40:20 CEST 2021


Hej. 
Tja hvorfor ikke, men det var måske lige så godt, at den samlede alting op,
og filtrerede det i forskellige rum. 
Men utrolig at folk bare smider ting. 
MVH.
Hans Mikkelsen. 

 

Skralderobot samler dit cigaretskod op, men lader guldringen ligge: Det er
bare begyndelsen | Østjylland | DR.DK

 

Artikel

Østjylland forside

Skralderobot samler dit cigaretskod op, men lader guldringen ligge: Det er
bare begyndelsen  

I Aarhus tester man mobile udendørsrobotter, der skal hjælpe med at holde
byen ren. Flere er på vej, siger robotekspert.

 

AF

Tinna Viskum

Anne Mejer Kristensen

I DAG KL. 06:45

 

Med sin plastiksnabel suger den lille, kasseformede robot et cigaretskod op
fra fliserne. Skoddet ender i en lille metalskuffe, der kan trækkes ud og
tømmes,

når arbejdsdagen er slut. Robotten kører rundt på fire hjul i Aarhus midtby,
og for at undgå ulykker er den udstyret med et orangerødt sikkerhedsflag på

toppen.

Skodrobotten, hedder den.

- Den har lært, hvordan cigaretskodder ser ud. Der kører et lille program
inde i maven på den, som holder øje med cigaretskodder, og så suger den lige

præcis det op. Hvis der ligger en guldring, så bliver den liggende, siger Bo
Fristed, chef for Innovation, Teknologi og Kreativitet i Aarhus Kommue.

Skodrobotten er en af tre prototyper, som Aarhus Kommune har udviklet i
samarbejde med flere lokale virksomheder. Og vi kan godt begynde at vænne os
til

at møde kunstigt intelligente opryddere, når vi bevæger os uden for døren.
Det siger sektionsleder for robotteknologi Lars Dalgaard fra Teknologisk
Institut

i Odense.

- Vi kommer til at se flere og flere af dem. Teknologien har udviklet sig i
mange år, og vi har nået et punkt nu, hvor de her ting kan realiseres
teknisk.

Aarhus går forrest

Aarhus Kommune tester også en stor robotarm med rullebånd, der skal fange
skrald i vandløb, og i støbeskeen er en mobil mågeskræmmer, der skal skyde
med

lydstråler mod de store havfugle for at skræmme dem ud af byen.

Robotterne bliver lige nu styret med joystick, men snart skal de alle tre
køre af sig selv. Det kan kun lade sig gøre, fordi kommunen har installeret
en

særlig teknologi ved navn TAPAS, der giver langt mere præcise koordinater
end en almindelig gps.

- Vi har mulighed for at pin-pointe ting præcis inden for en
kubikcentimeter. Det findes ikke nogen andre steder, siger Bo Fristed.

Klik på videoen og se Robert Søndergaard fra Capra Robotics demonstrere,
hvad skodrobotten kan.

figur

Artikel

Afspil - 

1 MINUT

Artikel slut

figur slut

Ifølge robotekspert Lars Dalgaard har Aarhus valgt det helt rigtige
tidspunkt til at sætte skub i udviklingen.

- Teknologien har nået et modningsstadie, som er rigtig godt, men
lovgivningen er ikke rigtig fulgt med. Nu begynder de to at gå hånd i hånd,
og det er

et meget vigtigt skridt, siger han.

I begyndelsen af året trådte en ændring af færdselsloven i kraft, som giver
lov til forsøg med selvkørende robotter i byrum og på andre offentlige
steder.

Før det skulle de køre inden for et afgrænset areal som for eksempel en
have.

Kun fantasien sætter grænser

Planen er i første omgang, at robotterne skal hjælpe med mindre kommunale
opgaver som rengøring og vedligehold. Men udviklingspotentialet er stort,
mener

Lars Dalgaard.

- Det næste kan være en robot, der kan bringe pizzaer ud. Og så er det jo
næsten kun fantasien, der sætter grænser for, hvad man ellers vil kunne
bruge

dem til, siger han.

figur

REGLER FOR SELVKØRENDE ROBOTTER

liste med 7 emner

• 

De selvkørende robotter hører under færdselsloven.

• 

Fra 1. januar i år har robotterne haft adgang til at køre offentligt
tilgængelige områder på forsøgsbasis.

• 

Forsøg med selvkørende robotter kræver tilladelse fra Transportministeriet.

• 

Robotterne må køre med en maxhastighed på 6 km/t og veje op til 100 kg.

• 

Reglerne gælder for robotter på hjul, bælter eller lignende - altså ikke
droner.

• 

Robotterne må ikke bruges til at transportere mennesker.

• 

Robotten skal være indrettet sådan, at styringen kan overtages af et
menneske.

liste slut

Kilde: Retsinformation.dk

figur slut

Ifølge ham vil robotterne dog i første omgang ikke komme i særlig tæt
berøring med mennesker.

- Simpelthen af sikkerhedsmæssige årsager. Jeg tror, vi kommer til at se de
første robotter på testbasis inden for et års tid, men der kommer til at gå

noget længere, før man kan købe en fortovsvaskerrobot i Bilka og bare trykke
på en knap, siger han.

I Aarhus har chef for Innovation, Teknologi og Kreativitet Bo Fristed høje
ambitioner for fremtiden.

- Når der er gået 10 år, så vil man se robotter, der også er personlige.
Altså hvor man har en personlig hjælper, siger han.

Artikel slut

 

 

-------------- næste del --------------
En HTML-vedhæftning blev fjernet...
URL: <http://blindkom.dk/pipermail/teknikfritid_blindkom.dk/attachments/20210710/da0bd37a/attachment.html>


Mere information om maillisten Teknikfritid.